Du kan bla til neste sideBla med piltastene

«Titane» konfronterer oss med tingliggjøringen av menneskets kropp og psykologi, som aldri har vært sterkere enn i dag.

Men kroppen min får du aldri

PÅ PANSERET: Alexia (Agathe Rousselle) er showgirl på bilmesser, men når kreftene som finnes under hennes panser slippes løs, blir det starten på en metamorfose av de sjeldne. BEGGE FOTO: ANOTHER WORLD ENTERTAINMENT

Årets gullpalmevinner er ikke bare rørende og rystende. Den er også veldig morsom.

(Frankrike, 2021)

Manus og regi: Julia Ducournau.

Med: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier, Laïs Salameh.

Lengde: 1 t. 48 min.

Det er noe befriende ærlig og eventyraktig over begynnelsen på Julia Ducournaus andre spillefilm og gullpalmevinner «Titane». En datter og en far sitter i bilen. I baksetet mimer datteren bilens mekaniske drønn og tekniske summing. Faren lar seg irritere. Han kjører av veien og skader barnet, som deretter får implantert en titanplate i hodet. Rett ut fra sykehuset kliner hun seg opp mot bilvinduet og kysser ruta i et øyeblikk av dyp lengsel, plutselig glede og genuin seksuell oppvåkning. Vel voksen er Alexia (Agathe Rousselle) blitt en feiret showgirl på bilmesser, men mannlige fans, som tror hun opptrer for dem, har en overraskelse i vente. Etter et langt, bestialsk og utilfredsstillende drapstokt, slutter Alexia i jobben, lar seg befrukte av en bil, og rømmer fra den franske sikkerhetstjenesten. Kasuset er virkelig i ferd med å få skarpe konturer idet pseudo-kyborgen Alexia omskaper seg til mannen Adrien og vandrer inn i hjemmet til den sørgende faren og brannmannen Vincent. Velvillig adopterer han det store barnet, i den tro den ettersøkte kvinnen er hans bortkomne sønn.