Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Camara Lundestad Joof treffer blink i sin debut som husdramatiker.

Den hvite kvinnen

TRIO: Evelyn Rasmussen Osazuwa, Seda Witt og Selome Emnetu deler scenen ved Torshovteatret i Oslo. FOTO: ERIKA HEBBERT, NATIONALTHEATRET

«De må føde oss eller pule oss for å elske oss» er teatret vi trenger.

Nationaltheatret/Torshovteatret, Oslo

Av: Camara Lundestad Joof

Regi: Ole Johan Skjelbred

Scenografi: Ole Johan Skjelbred og Ane Ledang Aasheim

Kostyme: Ane Ledang Aasheim

Med: Selome Emnetu, Seda Witt og Evelyn Rasmussen Osazuwa

I Camara Lundestad Joofs bok «Eg snakkar om det heile tida» tar hun på seg rollen som den velvillige pedagogen som beskriver egne erfaringer med rasisme som svart kvinne i Norge. I sitt første skuespill som husdramatiker på Nationaltheatret, «De må føde oss eller pule oss for å elske oss», erklæres det at pedagogen er død. Det skaper et energisk overskudd der den svarte kvinnens selvpålagte moderasjon for å framstå som elskelig og mild er fjernet til fordel for skarp og berettiget aggresjon og satire.