Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Intervju

Ólafssons hemmelighet

Mozart og hans samtidige: Vikingur Ólafssons nye dobbeltalbum finner nye veier inn gammelt, klassisk materiale.

VIKINGUR: Pianist med både absolutt gehør og synestesi. Han hører i farger. A-dur er gul og B- dur er lilla. FOTO: DG/UNIVERSAL MUSIC

Víkingur Ólafsson har blitt litt av et fenomen i den klassiske musikkverdenen. Islendingen er blant annet omtalt som «Islands Glenn Gould» av Anthony Tommasini i New York Times. Kanskje tar Tommasini noe på kornet. Gould revolusjonerte jo måten Bach spilles på, og Ólafsson har også en polyfon klarhet og tydelighet i artikulasjonen som hører mer hjemme på cembalo enn moderne flygel. Selv om han ikke har gått like langt som Gould – som trakk seg tilbake fra den offentlige konsertscenen, for kun å møte publikum gjennom fonogrammer – så har også Ólafsson et spesielt forhold til det å gjøre opptak. Et annet aspekt de to deler, er at begge er plassert i en altfor trang bås. Gould spilte mye mer enn bare Bach: Alt fra renessansemusikk til Fartein Valen, mens Ólafsson debuterte på Deutsche Grammophon med å spille Philip Glass. Senere har Ólafsson spilt franskmennene Debussy og Rameau på samme 2020-album, og er med andre ord langt fra en sjangermusiker som kun kan sin Bach.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?