Vi hadde en åtte timer lang diskusjon om politikk i min hage. To var utlendinger, resten familie og venner, tre generasjoner. Vi startet med tilstanden for vår klode, som de yngste prisverdig nok var mest opptatt av. Ødeleggende flom i Tyskland og Belgia. Gjesten fra Nederland sa at trykket fra havet ved det store diket i nord forhindret flom sørfra til det landet. Temperaturer opp til 50 grader i Vest-USA og Canada fant alle skremmende. Det utløste branner, og nå brant det nord for Aten, og på tundraen nord i Russland.
Fortolkeren
Den islandske pianisten Vikingur Ólafsson finner nye veier inn i selv det mest spilte klassiske materialet. Også Mozart.
Mozart og hans samtidige: Vikingur Ólafssons nye dobbeltalbum finner nye veier inn gammelt, klassisk materiale.
Ólafssons hemmelighet
Islands store pianist bryr seg ikke nevneverdig om autentisitet. Han vet faktisk ikke hva det er engang.
Víkingur Ólafsson har blitt litt av et fenomen i den klassiske musikkverdenen. Islendingen er blant annet omtalt som «Islands Glenn Gould» av Anthony Tommasini i New York Times. Kanskje tar Tommasini noe på kornet. Gould revolusjonerte jo måten Bach spilles på, og Ólafsson har også en polyfon klarhet og tydelighet i artikulasjonen som hører mer hjemme på cembalo enn moderne flygel. Selv om han ikke har gått like langt som Gould – som trakk seg tilbake fra den offentlige konsertscenen, for kun å møte publikum gjennom fonogrammer – så har også Ólafsson et spesielt forhold til det å gjøre opptak. Et annet aspekt de to deler, er at begge er plassert i en altfor trang bås. Gould spilte mye mer enn bare Bach: Alt fra renessansemusikk til Fartein Valen, mens Ólafsson debuterte på Deutsche Grammophon med å spille Philip Glass. Senere har Ólafsson spilt franskmennene Debussy og Rameau på samme 2020-album, og er med andre ord langt fra en sjangermusiker som kun kan sin Bach.