Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattLitteraturkritikk

Meninger på moten

Er det jeg eller Kåre Bulie som spiller på lag med tidsånden? Kjør debatt.

Klassekampens kritiker anmeldte min bok «Ingen søndagsskole» i Bokmagasinet på lørdag og fant lite å glede seg over. Bokens tema mener han er «lett gjenkjennelig fra de mange fortellingene om yngre ‘progressive’ kvinner som blir holdt tilbake av forstokkede gamle menn». Han mener jeg med god hjelp av tidsånden og dens honnørord, skriver «for å plassere seg selv i best mulig lys og fiender i det motsatte».

I min bok beskriver jeg tøffe maktkamper for å modernisere KrF helt tilbake til 80-tallet. Man får den lange opptakten til splittelsen i KrF i 2018, og en forsøksvis forklaring på hvorfor Knut Arild Hareides venstrevalg ikke kunne lykkes. Bulie nevner ikke dette, og selv om han mener fortellingen er skrevet for å plassere meg selv i et bedre lys, peker han ikke på noe som er utelatt eller skeivt framstilt.

I rettferdighetens navn omtaler boken altså menn som har det tøft i endringsprosessene – så progressive er de heller ikke alle sammen. Og Bulie utelater at boken har flere episoder der jeg som redaktør også finner samhørighet med teologisk konservative menn. Øyeblikk av tvil rundt egne holdninger – tapte jeg noe på veien inn i den liberale kirken?

Men særlig er det kvinner i KrF vi blir kjent med. Det jeg gjengir i boken, er mye omtalt politisk historie med offentlige kilder. Kvinner som på rekke og rad blir vraket når de tar til orde for å modernisere partiet. Kristin Aase, Berit Aalborg, Valgerd Svarstad Haugland og Inger Lise Hansen forsøker på hvert sitt vis å gripe fatt i kristenfolkets stridsspørsmål, alle med dramatisk utfall. Og så forteller jeg naturligvis om min egen dramatikk i Vårt Land.

Det er nettopp her skoen trykker for Bulie. Kvinnene. Fortellingene i boken, som altså strekker seg over lang tid og med et bredt persongalleri, er dominert av kvinner. For Bulie er det så gjenkjennelig – vi forstår at han mener de er i ferd med å bli klisjeer. Betyr det da at historiene er mindre sanne og viktige?

Men la oss nå stoppe opp ved begrepet «tidsånd», som Bulie mener jeg bruker som drahjelp. Dette spiller rett inn i bokens tematikk.

«Det er nettopp her skoen trykker for Bulie. Kvinnene.»

«Ingen søndagsskole» viser at alle de nevnte KrF-kvinnene er blitt beskyldt for å spille på lag med tidsånden, en kjent forsvarsteknikk i Kristen-Norge. Man frir til storsamfunnet på dets premisser. For å gi denne avisens lesere et eksempel: Denne strategien brukte man også i Vårt Land for å avfeie den stadig sterkere begeistringen for Klassekampen i kristne miljøer.

Boken forteller at da jeg begynte i Vårt Land i 2012, var vi flere som mente vi måtte ta på alvor Klassekampens suksess og stadig flere heiarop fra kristne. At det handlet om journalistisk kvalitet, bredde i kildebruk – og en evne til å inkludere. Det gjorde at debattene i Klassekampen ble mer aktuelle og spennende. De konservative stemmene var der. Men også: Feministteologer, kvinnelige prester, homofile. Bredt og mangfoldig som kirken selv.

I Vårt Land var dette noe mer enn god journalistikk. Det handlet om å gi fra seg makt. Hvorfor skulle man inkludere de liberale kristne som uansett ble heiet fram i Dagbladet og Klassekampen? Dem som var i ferd med å ta over makten i Den norske kirke?

Suksessen til Klassekampen ble altså internt i Vårt Land avfeid som å handle om tidsånden. Det var bare fordi det var korrekt og kult å heie på en venstresideavis at folk gjorde det. Ikke fordi avisen faktisk var bra. Vårt Land hadde inkludert den såkalte venstresiden i kristenlivet tidligere, men da deres holdninger fikk sterkere fotfeste i kirken, var motreaksjonen å lukke seg og bli mer konform og konservativ. Hele tiden slåss vi i denne historien om hvem som har definisjonsmakten i Kristen-Norge.

Tilbake til Bulie, som bevisst eller ubevisst selv trer så tydelig fram i anmeldelsen av min bok. Han harselerer over utgivelsens «tidstypiske moral». Men er ikke lesningen hans litt på lag med tidsånden, da? Spiller ikke Bulie nettopp på en feministisk backlash, en voksende motreaksjon mot at kvinners og minoriteters perspektiv oppleves å dominere?

Er det her vi støter sammen, jeg og Bulie – som representanter for ulike grupper som anklager den andre for at det er så «lett å være deg» i dagens offentlighet? Men hvor ender vi med å dra «tidsånden-kortet» mot hverandre? Kanskje burde vi heller være litt rause. For identiteten og røttene våre kan vi ikke gjøre så mye med, om de nå spiller med eller mot tidsånden.

Så uansett om det er taktisk smart eller ikke: «Ingen søndagsskole» er min levde historie. Og den står jeg for.