Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Skilsmissens komedie

Gjennomført godt teater, tross publikumsfrieri og enkelte transportetapper.

IMPONERER: Tone Mostraums kjølige spill kommer til sin fulle rett i rollen som Elin. Her sammen med Trond Espen Seim. FOTO: ØYVIND EIDE

Av Nina Lykke

Dramatisert av Tyra Tønnessen

Nationaltheatret, Oslo

Regi: Tyra Tønnessen

Scenografi og kostyme: Leiko Fuseya

Koreograf: Kristin Hjort Inao

Dramaturg: Olav Torbjørn Skare

Med: Tone Mostraum, Herbert Nordrum, Trond Espen Seim, Marte Engebrigtsen, Kim Haugen

For meg var den største utfordringen med Nina Lykkes bok «Full spredning» at hovedpersonen Elin var så vanskelig å like. Jeg hadde ikke noe lyst til å tilbringe tid med henne. Samtidig oppleves Elin i romanen som hel, realistisk og gjenkjennelig til tross for at hun også tidvis er karikert. Dette må nødvendigvis få et annet utløp på teaterscenen, og da jeg leste romanen, tenkte jeg at det var lite i den som inviterte til teater. Men det var før jeg hadde sett Tone Mostraum i rollen som Elin. Nå lurer jeg på om det var muligheten til å sette Mostraum i rollen som var årsaken til ønsket om å iscenesette denne i utgangspunktet lite teaterinviterende romanen, for sjelden har jeg sett en skuespiller og en rolle passe så godt.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?