Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Zanele Muholi skildrer liv i krysningsfeltet mellom flere marginaliserte identiteter, skriver Grace Tabea Tenga.

Med blindsonene i fokus

SELVDEFINISJONSMAKT: Binding er en teknikk hvor man bruker kompresjonstøy til å flate ned brystet. Det intime øyeblikket Zuholi fanger, viser menneskets rett til fritt å uttrykke sin egen kjønnsidentitet, skriver Grace Tabea Tenga. FOTO: «ID CRISIS» 2003 AV ZANELE MUHOLI
SELVPORTRETT: Kontrastene i Muholis fotografier er forhøyede som forskjellene i Sør-Afrika. FOTO: «KODWA I, AMSTERDAM» (2017) AV ZANELE MUHOLI | HVERDAGSHELT: Muholis mor var hushjelp, en av de få jobbmulighetene for svarte kvinner. Muholi lar seg inspirere av detaljer fra dette arbeidet, som dette portrettes klesklyper. FOTO: «BESTER I, MAYOTTE» (2015) AV ZANELE MUHOLI