Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattSpråk

Hva med Tromsø?

Allerede som bitteliten språk- og litteraturforsker ved Universitetet i Tromsø på 70-tallet, lærte jeg om to- og flerspråklighet. Viten-spaltist Bjørn Vassnes var vel litteratur-student på samme sted og cirka samme tid, og det ville være underlig om han ikke fikk med seg denne forskningen. Derfor er det rart at han i Viten-spalten torsdag 1. juli viser til en fersk studie «gjort ved Florida Atlantic University», som altså har funnet ut det samme som man fastslo i Tromsø på 70-tallet. Utgangspunktet var nettopp situasjonen for den samiske befolkningen, da samisk faktisk var forbudt som talespråk i barneskolen til 70-tallet. Men foreldrenes førstespråk var fremdeles samisk, og når de lærte opp barna i sitt eget dårlige norsk, utviklet de ikke tospråklighet – men dobbel halvspråklighet: De manglet kompetanse innen begge språk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?