Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Veteraner: Med vekt på Debussys ukonvensjonelle sider.

Mestermøter

DANIEL BARENBOIM OG MARTHA ARGERICH: To argentinske barnestjerner som møttes for første gang i 1949. FOTO: HARALD HOFFMANN
Album

Claude Debussy

Fantaisie, Violin Sonata, Cello Sonata, La Mer

Daniel Barenboim (dirigent og klaver), Martha Argerich (klaver), Michael Barenboim (fiolin), Kian Soltani (cello), Staatskapelle Berlin

Debussy ville ikke vedkjenne seg begrepet «impresjonisme» – at man sammenfattet hans virksomhet i et samlebegrep som gjør det vanskelig å forklare flere av hans sider. Ta Sonate for fiolin og klaver som eksempel. Den bruker så vidt dur/moll-akkorder i rekker som frarøver akkordene deres tonalitet, noe som ligger i kjernen av Debussys impresjonisme. Men sonaten har så mye spiss modernisme, så mange spretne artikulasjoner som hører hjemme i klassisismen eller hos Stravinskij, eller hva Poulenc, Milhaud og Honegger kom til å skrive i fremtiden, at impresjonisme-begrepet blir meningsløst.