Hav, død og kjærlighet
Særegent: Det kan finnes mange typer temperatur i en hetesommer.

Oskar Kroon
Vente på vind
Roman for barn
Oversatt av Runa Kvalsund
Samlaget 2021, 208 sider
Venge har rødt, krøllete hår og fregner. Hun går i fargerike hawaiiskjorter og røde gummistøvler. Likevel er hun usynlig. Hun har ingen venner, har aldri vært på overnattingsbesøk, knytter seg ikke til noen – andre enn til morfar ute på øya. Der andre unge vil leve livet i byen, reiser Venge ut til morfar så snart hun kan om sommeren. Sammen lever de to i samforståelse over få, men talende ord, over gleden ved havet, sjølivet, fuglene, båtene som seiler rundt i skjærgården og til fjerne havner.
Hjemme er pappa flyttet ut og mamma er ensom. Pappa skal ha et nytt barn med sin nye kjæreste Angelica. Venge vil verken ha en oppløst familie, en ny bror eller et nytt rom hos pappa og Angelica, som forresten snakker babyspråk til henne. Hun kjenner på en fortvilelse som hun selv ikke har makt til å få gjort noe med, hun er prisgitt de voksnes ymse uforståelige påfunn. Ute hos morfar får hun fred fra dette en stakket stund, uten at situasjonen av den grunn forsvinner.
En dag møter hun Rut, en blek og klagende byjente som motvillig er på øya, og disse to vidt forskjellige personlighetene finner hverandre. Det gror fram både vennskap og lidenskap.

Oskar Kroon mottok Augustprisen for romanen i 2019 – årets svenske barne- og ungdomsbok. Det er da også et gripende stykke litteratur. Historien er fortalt gjennom Venge og hennes på samme tid skjøre og sterke blikk på tilværelsen. Når hun antyder dobbeltheten i det å være usynlig: å få være i fred, men ikke bli lagt merke til, står det: «No er havet den einaste redninga mi. Der kan ein forsvinne. Til havs kan ein verkeleg bli sakna.»
«Det er et gripende stykke litteratur.»
Når mamma og Venge er på sykehuset for å besøke far & co., ser Venge seg om i korridorene: «Vi møter nye foreldre som stråler. Vi møter sjuke gamlingar med tomme blikk. Som når som helst kan ramle saman og døy.»
Eller denne uventede observasjonen Venge gjør seg av Rut: «Ho luktar godt, som ein blyant.»
Rammen for fortellingen er at det er hetesommer, der skogbranner herjer ukontrollert inne på fastlandet, slik vi også opplevde i Norge og ikke minst Sverige for noen få år siden. Etter uker på dette viset – der øya går klar av brannene – brygger det opp til tordenvær og storm, eller «utladningen», som morfar sier. Den som med nødvendighet må komme. Parallellen til det som foregår hjemme hos Venge er klar, uten å være overtydelig.
Kroon tegner et vakkert portrett av Venge og hennes omgivelser, av smerten i det å vokse opp og skulle utsette seg for det ene etter det andre for første gang samtidig som en ikke bestemmer over sitt eget liv. Han gjør det med enkle, men presise «streker» som formelig slår inn i leseren. Oversetter Runa Kvalsund har på oppmerksomt vis maktet å bevare denne særegne tonen som risikerer så mye, i sin blottstillelse, eller sin likefremme inderlighet.