Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Small Axe: Fortellinger om hva som utgjør et samfunn – deri opptatt musikk.

Øksas skaft

KØNTRI OG VESTINDER’N: Restauratør og motvillig aktivist Frank Crichlow (1932–2010) blir spilt av Shaun Parkes, og er skildret levende detaljrikt i Steve McQueens «Small Axe». Inkludert den forkjærligheten for klassisk countrymusikk som kjennetegner svært mange karibiskfødte av hans generasjon, i Storbritannia gjerne kjent som Windrush-generasjonen. FOTO: DES WILLIE/AMAZON PRIME

Steve McQueens mesterlige filmantologi «Small Axe» er blant mye annet en skildring av musikk som lim, men også motor i samfunnet.

Det er så lett å miste av syne, i en situasjon som den vi fortsatt lever under særlig her i Oslo. Hvilken rolle kultur generelt og musikk spesifikt kan spille for et samfunn. Men akkurat dette er heldigvis et helt sentralt fremhevet poeng i NRK-aktuelle «Small Axe», regissøren Steve McQueens fem filmer om det spesifikke mikrosamfunnet han selv er født inn i. Det vil si det britisk vestindiske/afrokaribiske fellesskapet, sentrert rundt et knippe i dag ugjenkallelig gentrifiserte London-bydeler. Musikken og musikkulturen mest direkte til stede i «Lovers Rock», som skildrer en kveld/natt/tidlig morgen på et av de såkalte blues parties, uformelle og semilegale hjemmefester som var samlingspunkter i miljøene, dels grunnet manglende tilgang på andre egnede offentlige arenaer. Den videre påvirkningen atmosfæren under disse festene hadde på den britiske afrokaribiske musikken, og videre på britisk musikkultur generelt, er et større tema som krever en egen artikkel for å kunne skrive mer enn rent overflatisk pirk om (og se ikke bort fra at dét kommer).