Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Uber: «En gledens dag for britiske sjåfører.»– Et PR-stunt, kontrer sjåfør

Dømt til å ansette sjåfører

VANT FRAM: Yaseen Aslam (til høyre) leder fagforeningen ADCU for app-sjåfører. Her feirer han og Uber-sjåfører dommen mot Uber i februar. FOTO: FRANK AUGSTEIN, AP/NTB

SKAMBUD: Selv etter å ha tapt i samtlige rettsinstanser i Storbritannia, nekter Uber å betale sjåførene sine for hele arbeidsdagen.

– Det Uber tilbyr nå er bare et billig PR-stunt, sier Yaseen Aslam på telefon fra bilen sin i London.

Han er en av sjåførene som startet rettsprosessen mot Uber og er leder i den uavhengige fagforeningen ACDU, fagforeningen for app- og budsjåfører.

Aslam viser til at Uber tirsdag gikk med på å kalle 70.000 av sine sjåfører i Storbritannia for ansatte. Dette gir alle sjåførene i Storbritannia rett på minstelønn, pensjon og feriepenger. Uber har fram til i dag hatt som modell at alle sjåførene regnes som selvstendig næringsdrivende. For Aslam er Ubers innrømmelse langt fra nok.

– De er ikke i nærheten av å følge loven. Høyesterettsdommen sier tydelig at vi er på jobb fra det øyeblikket vi logger på Uber-appen.

Bryter med høyesterett

«Dette er en viktig dag for sjåfører i Storbritannia. Uber-sjåfører får en lønnsgaranti, feriepenger og pensjon, samtidig som de beholder fleksibiliteten de verdsetter», skriver Jamie Heywood, Ubers regionsjef for Nord- og Øst-Europa, i en e-post.

Heywood oppfordrer videre andre selskaper i den britiske bransjen til å følge etter, men skriver også at dette ikke vil gjelde for norske Uber-sjåfører.

Avgjørelsen om å ansette sjåførene kommer etter at Uber har kjempet mot de samme tiltakene i samtlige britiske rettsinstanser i over fem år. For tre uker siden påla britisk høyesterett selskapet å reklassifisere alle sjåførene sine fra næringsdrivende til arbeidere. I britisk arbeidslovgivning er arbeider (worker) en tredjekategori for lønnsmottakere. De regnes altså verken som selvstendig næringsdrivende, med fullt ansvar for seg selv, eller som reine arbeidstakere.

I den knusende dommen fra februar får de saksøkende partene enstemmig medhold på samtlige punkter:

  • Uber må betale for reell arbeidstid, ikke bare tida sjåførene kjører.
  • Alle sjåfører regnes som arbeidere og har krav på minstelønn, pensjon og feriepenger fra selskapet.

Selv om Uber nå har ansatt sjåførene, følger selskapet fortsatt ikke rettens pålegg fullt ut. Foreløpig har de sagt at de vil betale for kjøretid, og ikke periodene der sjåførene venter på oppdrag.

«Sjåførene står fritt til å ta andre oppdrag for andre operatører mellom turene for oss», skriver Heywood i Uber.

Seks års kamp

Aslam har sluttet å kjøre for Uber. Han sier han ikke hadde råd til å fortsette. Fagforeningen ACDU anslår at mellom 40 og 50 prosent av arbeidsdagen til Uber-ansatte går til venting på oppdrag.

Fagforeningslederen forteller om hvordan han og kollegaene hans har kjempet seg hele veien fra arbeidstribunaler, gjennom flere rettsinstanser, helt opp til høyesterett i Storbritannia.

– I begynnelsen visste vi knapt hva vi gjorde, men vi ble bedre for hvert steg og litt finere i skjorta.

Aslam sier kampen har tatt på og forteller om mange søvnløse netter.

– Vi kjempet denne saken uten støtte fra noen av de store fagforeningene. Vi har vært aleine helt fra starten, sier han.

Det tok over seks år med kamp før de vant fram i høyesterett 19. februar. Aslam reagerer sterkt på hvordan Uber nå framstiller en rettspålagt omstilling som «en gave» til sjåførene:

– Det er jo ikke som om de gir dette frivillig. De har kjempet mot oss i alle ledd i seks år, sier han.

Aslam mener Uber burde ansatt sjåførene da de tapte den første saken for fem år siden.

En stor innrømmelse

Mark Graham er professor ved internettinstituttet ved Universitetet i Oxford og direktør for Fair work project (Prosjektet for rettferdig arbeid). Han sier dette er et viktig steg for å temme av den såkalte gig-økonomien:

«Uber har alltid vært selve frontfiguren. De har drevet selskapet i en fiksjon om at de ikke er ansvarlige for lønn eller velferd», skriver han i en e-post.

Han forteller at Ubers hovedpåstand har vært at sjåføren, som selvstendig næringsdrivende, betaler Uber for bruk av en tjeneste. Tirsdagens Uber-erklæring endrer dette.

«Nå når de har anerkjent at de er en arbeidsgiver, er hele fortellingen snudd på huet. De innrømmer ansvar», skriver Graham.

Hans kollega ved både Oxford og Fairwork, stipendiat Srujana Katta, er enig i at innrømmelsen er viktig.

– Folk snakker ofte om gig-økonomien som noe nytt og banebrytende. Det er den stort sett ikke.

Katta mener problemet i stor grad er at lovgiving ikke har hengt med når den har blitt utfordret av store tek-selskaper.

– Det er derfor dette er en så viktig sak, sier hun.

Både Graham og Katta støtter Aslam i påstanden om at Uber ikke følger rettens pålegg:

– Dommen er klar, men Uber følger verken dommens intensjon eller bokstav, sier Katta.

Uber mener på sin side at de følger avgjørelsen.

«Dette følger den nylige dommen i britisk høyesterett, som gir en tydelig vei framover for en modell som gir sjåførene beskyttelsen av en status som arbeider, mens den fortsetter å la dem arbeide fleksibelt», skriver Heywood.

Motstridende trender

ACDUs rettssak en bare en av flere under behandling i det britiske rettsvesenet.

– Denne saken er viktig fordi den viser at grasrot og arbeiderorganisering kan funke, sier Katta.

Sigurd M.N. Oppegaard, forsker ved forskningsstiftelsen Fafo, forteller at den britiske saken er en del av en større trend.

– Vi ser at gig-arbeidere over hele verden danner fagforeninger og krever beskyttelse fra arbeidsgiverne, sier Oppegaard.

Han viser til liknende saker i Frankrike, Nederland og i den amerikanske delstaten California. Samtidig trekker Oppegaard fram en motsatt trend.

– På den andre sida så ser vi at selskaper som Uber vinner stadig nye markeder.

Han påpeker at fraværet av arbeidsgiveransvar har vært særlig lønnsomt under en global pandemi der etterspørselen etter taxier har vært på ett bunnpunkt. Dette blir nå utfordra av den britiske høyesterettsdommen. Oppegaard poengterer til sist at Uber ser på det som svært viktig å unngå arbeidsgiveransvar

– De taper allerede penger så det suser. Uber nevnte selv dette som den største trusselen mot deres forretningsmodell da de ble børsnotert i fjor, sier han.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production