Diskusjonen om strømmetjenestenes betalingsmodeller har skutt ny fart etter nyheten om at Soundcloud nå introduserer den såkalte user centric-modellen på sin plattform. Denne modellen (også kalt fan powered) avregner vederlag direkte til den rettighetshaver som strømmes – mens pro rata-modellen, som bl.a. Spotify og Tidal praktiserer, fordeler en samlet pott på rettighetshaverne ut fra deres innspillingers andel av det totale antall strømminger innenfor en gitt periode.
Håp i havet
LYNGØR AUGUST 2019: Dette er lappen den døgnville sangeren og låtskriveren Cassandra Jenkins våknet opp til, på besøk hos sine venner, kunstfotograf Ole Brodersen og kona Tina. Dit hadde New York-baserte Jenkins dratt for å samle tankene. Etter at en planlagt turné som del av Purple Mountains, bandet til David Berman, ble brutalt kansellert da Berman tok sitt eget liv bare dager før turnestart. Inntrykk fra oppholdet i Norge ble utgangspunkt for flere av sangene på Jenkins ferske, kritikerroste album «An Overview on Phenomenal Nature», deriblant singelen «Ambiguous Norway». Mens lappen fra Brodersen i lett omskrevet form havnet opp som refreng på «New Bikini»: Baby, go jump in the ocean/It’s cold enough to get your blood moving/Yeah, the water/It cures everything. I Musikkmagasinet neste mandag kan du lese mer om Cassandra Jenkins’ sensommer i Lyngør, i et intervju med Aslaug Olette Klausen og sammen med flere av Ole Brodersens bilder fra august 2019.