Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Solveigs salt

Moral og barbari

Ideen om eit åndeleg og eit materielt plan er grunnleggjande religiøs.

Sivilisasjonen er berre eit tynt ferniss over barbariet, blir det somme tider sagt av folk som meiner at dei forstår seg på menneskenaturen.

I bøkene til den verdskjende vitskapspopularisatoren Steven Pinker er det eit gjennomgangstema at sivilisasjon er ånd som har overvunne materien, kultur som har sigra over naturen – enn så lenge. For rett under overflata rumlar ein vulkan av villskap og vondskap. Det som finst av godt og rett i verda, er ei skrøpeleg hinne over eit sydande barbari som vil ta over straks den overordna kontrollen mistar taket.

SIVILISASJONEN: I form av britisk kolonisering av Afrika, frå magasinet Puck i 1902.

Eit stykke på veg er det fornuftig tenkt. Ingen samfunn er så trygge at dei ikkje kan øydeleggjast av pøbel som stormar nasjonalforsamlinga og skremmer dei folkevalde inn under skriveborda. Me er alle i fare når dei institusjonane som held kvardagen ved like, sluttar å fungera, og den personlege moralen til menneska omkring oss er det einaste me har å støtta oss på.

Kristendomen baserer seg på at moralen kjem frå Gud og blir kanalisert gjennom prestane, slik at det kaotiske og retningslause mennesket kan læra skilnaden på rett og gale. Og når ein ser på kva enkelte kan få seg til å gjera, er det lett å tru at me alle saman er så sjølvsentrerte av natur at me vil øydeleggja alt me kjem i nærleiken av om me ikkje har ei fast hand over oss. Utan den vil livet vil bli alles kamp mot alle, blodig, ekkelt og kort.

Men etter kvart som kyrkja har mista makta, har himmelen og helvete skrumpa inn til abstrakte symbol. Dei to plana som tilværet før var delt inn i, med det låge, ureine og jordiske på botnen og det himmelske, reine og guddomlege på toppen, har smelta saman til eitt. Eit tilsvarande omskifte har skjedd i måten me forstår oss sjølve på. Før var hjernen ein diffus mellomting mellom det materielle og det immaterielle. No har han falle på plass som eit biologisk organ som lunger og magesekk, og me har slått oss til ro med at tankane er elektriske utladningar i nervecellene. Men om sansen for godt og vondt må bankast inn ovanfrå, eller evna til å handla moralsk er medfødd til liks med evna til å snakka, svever framleis i det blå.

«Himmelen og helvete har skrumpa inn til abstrakte symbol»

Tanken om ein uforlikeleg motsetnad mellom sivilisasjon og barbari byggjer på den gamalmodige ideen om at tilværet er splitta i to plan, der det åndelege er opphøgd, reint og velordna, og det materielle lågt, skite og kaotisk. Sidan dette verdsbiletet er tvers gjennom religiøst, er det merkeleg at ikkje vitskapen har kasta vrak på det for lenge sidan. For dersom me legg til grunn at ånd og materie er eitt og det same, er den klare grensa mellom orden og kaos det første som forsvinn. I staden kjem det til syne eit stort fleirtal som gjer så godt dei kan, og eit lite mindretal av snyltarar og forførarar, slik den verda me kjenner, er sett saman, jamvel dei demokratiske rettsstatane som somme av oss er så heldige å leva i.

Charles Darwin meinte at moralen var biologisk nedarva. Det hadde han heilt rett i.

Ikkje søtt, ikkje surt, ikkje bittert – men salt. Solveig Aareskjold skriv om det ho sjølv vil i Klassekampen kvar laurdag.