Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Ordningen med etterhåndsstøtte til film handler dypest sett om ytringsfrihet og kunstnerisk bredde.

Den frie filmproduksjonen

BØRN ON: Filmer som «Børning» regnes ikke med i det gode selskap, men de har sin plass både på lerretet og i filmstøttesystemet, skriver forfatteren. FOTO: Haakon F. Lundkvist, Filmkameratene/NTB Haakon F. Lundkvist

En krig startet, en konge døde og en ny monark steg frem, skrev Harald Stanghelle i Aftenposten 17. januar om det utrolige døgnet en kald januardag for 30 år siden. Men samtidig åpnet også Tromsøfestivalen sin første utgave og den norske filmstøtten var i støpeskjeen som aldri før. Datidens system, med forhåndsgaranterte lån gitt av Statens filmproduksjonsutvalg og billettstøtten til alle norske filmer, kommersielle så vel som kunstneriske, skulle legges om.