Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kontrasten mellom Vigelandmuseets forseggjorte saler og «Formenes økonomi» er produktiv.

Den rake motsetning

ENKELT OG GREIT: Per Kristian Nygårds rotunde (i rommet bak) og trapper i enkle sementblokker problematiserer både Gustav Vigelands kostbare skulpturer og det forseggjorte museet etter ham. FOTO: VEGARD KLEVEN, ­VIGELANDMUSEET VEGARD KLEVEN +479840884 info@vegardkleven.no

Per Kristian Nygårds tujahekker og sementblokker er både jordnære og vittige.

Vigeland Museet, Oslo

Står til 14. februar

«Formenes økonomi» er ikke tittelen på en gravalvorlig og tørr doktoravhandling om kunst og penger, men en tankevekkende utstilling på Vigeland-museet i Oslo. Den er klok og morsom i sin refleksjon over sammenhengen mellom form, materialer, kunst og økonomi. For selv om klasseaspektet hele tiden ligger under i Per Kristian Nygårds kunst, blir det sjelden direkte kommunisert. Dette er ikke propaganda, men subtil kritikk.