Jeg har argumentert mot bompenger for finansiering av riks- og fylkesveger av fordelingsmessige grunner og fordi bompenger gir mer veiutbygging.
Harald Minken ved Transportøkonomisk Institutt spør (10. desember) om jeg også er imot bompenger i de store byene. Svaret er nei hvis effekten er trafikkregulering og mindre biler. Men jeg er sterk motstander av fortsatt gratiskjøring for elbilen. Dette virker mot hensikten og gir økt trafikk.
Minken spør meg også hvordan klimamålene kan nås uten elbilfordelene. De norske klimamålene, slik jeg nå forstår regjeringen, er at Norge skal kutte 50–55 prosent av klimagassutslippene i ikke-kvotepliktig sektor (transport, jordbruk med mer) innen 2030.
Analysen i Nasjonalbudsjettet som ble lagt fram tidligere i høst er mer realistisk. Dette er regjeringens plan for økonomien i 2021, men hvor det også vises en beregning som gir en reduksjon av utslippet i ikke-kvotepliktig sektor på 22 prosent fra 2019 til 2030. Altså godt under det halve av målsettingen. En av forutsetningen her er at elbilsubsidiene fortsetter som før, noe som kanskje kan gi en årlig reduksjon i CO2-utslippene fra privatbilene på mellom 1,5 og 2 millioner tonn.
Det korte svaret til Minken er derfor at selv med fortsatt titalls milliarder til elbileierne og en formidabel økning av privatbilismen vil ikke regjeringen nå klimamålet.