«De som påstår at Oslo er en blindsone for pressen, følger ikke med», skrev Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen i en kommentar forleden. For sikkerhets skyld styrker hun Oslo-dekningen med 25 millioner kroner for å kontre Amedias nye satsing i hovedstaden. Men vi er enig med henne. Aftenposten er jo allerede en svært samvittighetsfull krønikeskriver for, tja, i hvert fall deler av byens befolkning. Ta bare avisas lørdagsbilag. Her kan vi ukentlig lese teknologi- og ortoreksireporter Per Kristian Bjørkengs rapporter om hvilke dietter og dataspill som trender i kjedede eneboliger på Ullevål. Ultralokalt! Spalta «Dollhouse», illustrert med arrangerte bilder av Barbie-dokker, eksponerer en humor som nok bare er forståelig innenfor noen ganske få villagjerder i bydel Vestre Aker. Ultra-ultralokalt! Og som om dette ikke var nok – hva skal vi si om «Hjemmekok», hvor matskribent Erik Gulbrandsen hver lørdag poserer karslig i treningstrøye og dongeri bak et råvareberg som sikkert kunne reddet jula i mangt et østkanthjem? Mens kokkefar tilberedte én liter nøttesmør, fikk vi sist helg stifte bekjentskap med to baconsultne hunder, den makelig anlagte katten Luna og ei datter (14) som «elsker fersk torsk» – hun satte også pris på pappas lammefrikassé, husker vi fra ei tidligere fotonovelle. Guttungen er kanskje tilbake i Trondheim nå, mon tro hvordan det gikk med eksamen? Og hun som delikaterte seg med lobster rolls uka før der igjen, det må vel ha vært fru Gulbrandsen, med nyklipt manke? Nei, det er ikke rart vi abonnerer på Aftenposten, det er så mye følge med på, og lokalstoffet er det beste av alt.