Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Det vanskelige hensynet

Hvilke forpliktelser pålegger vi oss ved å legitimere politikk med hensynet til framtidige generasjoner?

© ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

Siden begynnelsen av 1970-tallet har «hensynet til framtidige generasjoner»blitt trukket inn som begrunnelse for juss og politikk. Bekymringen er at dagens generasjon overfører uopprettelige miljøødeleggelser eller stor økonomisk gjeld til kommende generasjoner.

Dette gjør det nødvendig å ta hensyn til personer som ennå ikke er født. Et slikt hensyn er ganske annerledes enn forholdet mellom yngre og eldre generasjoner som lever i dag, som vi er vant til fra tradisjonell politikk. Vi finner hensynet i FNs Agenda 2030, med bærekraftsmålene. Vi finner det også i begrunnelsene for at etterslektens rett til et levelig miljø ble grunnlovsfestet i Norge i 1992. Oljefondet blir legitimert som sparing til framtidige generasjoner. Et søk i Retriever på «framtidige generasjoner» viser rundt 13 treff per år midt på 1980-tallet. I 2019 ga søket 1903 treff.

Uttrykket blir brukt i mange ulike sammenhenger. Det har en klar moralsk dimensjon, og det er vanskelig å være motstander av dette. Men man spør sjelden om hvilke konsekvenser det får for dagens politikk. Hvilke forpliktelser pålegger vi oss selv ved å legitimere politikk med hensynet til framtidige generasjoner? Et eksempel er FNs erklæring Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Jeg har undersøkt et utvalg av avtalene som førte fram til Agenda 2030, for å finne ut hvordan hensynet er brukt som premiss. Mønsteret er påfallende. Normen er at vår generasjon har et ansvar, men ansvaret er bare omtalt i forordene og i deklarasjonene. I selve traktattekstene er ikke forpliktelsene overfor framtidige generasjoner til stede. I Agenda 2030 er det heller ingen henvisninger til framtidige generasjoner, verken i de 17 bærekraftsmålene eller de 169 delmålene. Hensynet blir behandlet som en programerklæring for alle FNs medlemsland, men ikke som en bindende rettighet for framtidige generasjoner.

Den sterkeste institusjonelle beskyttelsen framtidige generasjoner kan ha er gjennom statenes forfatninger, som skiller seg fra ordinær politikk ved at de er vanskelige å endre. Når framtidige generasjoners rett til et levelig miljø tas inn som paragrafer i forfatninger, blir det løftet ut av den daglige politiske striden. Fordi forfatninger bare endres gradvis har forskeren Jörg Tremmels framhevet at forfatninger – som generasjonskontrakter – er selvpålagte forpliktelser for dagens generasjon, som skal sikre framtidens generasjoner rettigheter. Tremmel har funnet at det finnes rundt 30 forfatninger i verden som har innført slike forpliktelser.

Den norske Grunnlovens § 112 første ledd gir oss og våre etterkommere rett til et levelig miljø. Andre ledd gir oss rett til kunnskap, mens tredje ledd innebærer en resultatforpliktelse for staten. De fleste slike paragrafer i grunnlover skal markere politiske mål for statens virksomhet på en nokså uforpliktende måte, på samme måte som vi har sett i de internasjonale dokumentene. Det kan se ut til at den norske §112 går lenger enn de fleste slike klausuler, men dette er det uenighet om. Det er uklart hvilke konsekvenser paragrafen vil få.

«Problemet er at vi ikke vet hva framtidens generasjoner ønsker.»

Søksmålet Greenpeace og Natur og Ungdom rettet mot staten i 2016 kan gi oss et svar. Saken gjelder tildelingen av nye oljelisenser i det nordlige Barentshavet. Dette klimasøksmålet er første gang §112 blir brukt som juridisk hovedargument. Tidligere har §112 bare vært brukt som støtteargument. Miljøorganisasjonene tapte i Oslo tingrett i november 2017, og i Lagmannsretten i november 2019. Høyesterett vil behandle saken i plenum nå i november.

I velferdsforskningen blir bærekraft gjerne regnet som et økonomisk og sosialt spørsmål. Klimaendringer blir ikke oppfattet som en del av velferden. Flere forskere har pekt på at miljøspørsmål må være et sentralt element i en bærekraftig velferdsstat.

Faglitteraturen opererer med et skille mellom svak og sterk bærekraft. Ut fra det som kalles svak bærekraft kan naturlig kapital (for eksempel fossilt brensel, vann, luft) og menneskeskapt kapital (for eksempel bygninger, maskiner, finansielle eiendeler) erstatte hverandre. Dette forutsetter at alle former for kapital kan regnes om til en felles pengeverdi. Når vi bruker opp naturressursene kan gevinsten måles i penger, slik at ressursene blir erstattet når finanskapitalen øker. I en slik modell har vi en bærekraftig utvikling når den totale verdien av den samlede kapitalbeholdningen blir opprettholdt for framtidige generasjoner.

I begrepet sterk bærekraft er det grunnleggende forskjeller mellom de ulike formene for kapital. Naturressurser kan ikke erstattes av menneskeskapt kapital, fordi forbruket av naturressurser er irreversibelt. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan miljøødeleggelser virker på livet til for framtidige generasjoner. En sterk bærekraftig utvikling går derfor ut på å bevare både miljøet og viktige naturressurser.

Dette skillet er viktig for å forstå det norske oljefondet. I en gjennomgang av offentlige dokumenter om oljefondet fra 1974 til 2019 har jeg vist hvordan fondet har blitt legitimert som sparing til framtidige generasjoner. Ideen om at dagens generasjon ikke skal tømme Nordsjøen for olje og gass uten å overlate noe til framtidige generasjoner, har ligget fast siden 1970-tallet.

Over tid har forståelsen av hva man skal overlate endret seg. På 1970-tallet gikk sparingen ut på å begrense tappingen av oljeressursene. Dette var en variant av sterk bærekraft. I 1984 kom utredningen Om petroleumsvirksomhetens framtid, der regjeringen innførte nasjonalformuemodellen for forvaltningen av oljereservene. Modellen lå til grunn for etableringen av Oljefondet 22. juni 1990, og har dominert siden.

Nasjonalformuemodellen bygger på ideen om at man kan erstatte nedgangen i ikke-fornybare ressurser i Nordsjøen med finansielle investeringer i utlandet. Dette er svak bærekraft. Modellen gjør det mulig å framstille det som en moralsk handling å utvinne olje og gass i Nordsjøen for å investere på vegne av framtidige generasjoner.

Problemet er at vi ikke vet hva framtidens generasjoner ønsker. Det er fullt mulig at de ønsker seg olje og gass i bakken, mer enn finansinvesteringer i et oljefond.

Teksten bygger på en artikkel som vil bli publisert i Mediehistorisk tidsskrift nr. 2 (2020)