Bolivias regionale domstol i hovedstaden La Paz har avvist terrorismeanklagene og opphevet arrestordren utstedt mot tidligere president Evo Morales. Begrunnelsen var at hans grunnleggende juridiske rettigheter var blitt brutt under prosessen mot ham.
Dommen betyr vel å merke ikke at Morales kan dra trygt tilbake til hjemlandet sitt.
I fjor høst ble han tvunget til å reise fra Bolivia etter et omstridt valg som førte til et kupp fra høyreopposisjonen. Siden har ekspresidenten oppholdt seg i Argentina.
FOTO: RONALDO SCHEMIDT, AFP/NTB RONALDO SCHEMIDT
18. oktober vant imidlertid hans partifelle og tidligere finansminister Luis Arce et internasjonalt anerkjent presidentvalg.
Etter denne soleklare seieren har Morales uttrykt at han planlegger å returnere til Bolivia.
LE
Metoo i dansk fagbevegelse
Notert
Metoo har for alvor kommet til Danmark, tre år etter at bevegelsen sprang ut fra USA. Nå har det også nådd den danske fagbevegelsen.
I den danske avisa Politiken presenterer elleve fagforeningskvinner et opprop for at fagbevegelsen skal gå først i kampen mot sexisme. Da må fagbevegelsen først feie for egen dør, mener de 284 ansatte, tillitsvalgte og frivillige som har skrevet under. 21 av dem har også, anonymt, delt sine erfaringer med avisleserne. De forteller om alt fra grove voldtektsforsøk til sexistiske kommentarer.
«Det handler om å få brutt kulturen som normaliserer at vi kvinner blir tatt på rumpa», sier initiativtakeren Helene Glundtholdt fra Dansk Metall, til avisa. Lizette Risgaard, leder i Fagbevægelsens Hovedorganisation, kaller det fagforeningskvinnene forteller at de har opplevd, for «fullstendig forferdelig» og lover endring. YGT
Med andre ord
Fedrenes synder
USA trenger et oppgjør med grunnleggende forestillinger og idealer i landets politiske kultur, skriver Arne Overrein.
Arne Overrein, førstelektor i filosofi ved Universitetet i Tromsø
ISFJELLET: Mount Rushmore, med presidentene George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln.
FOTO: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS, AFP/NTB ANDREW CABALLERO-REYNOLDS
Tunge tradisjoner fra tidligere slekter kaster skygger innover USAs kaotiske valgkamp. Både Trump og Biden besverger mytene om grunnlovsfedrene som ufeilbarlige halvguder. Black lifes matter-bevegelsen, et produkt av historiske synder som ikke lenger kan feies under teppet, truer denne mytologien.
Noen forskere fant på 1990-tallet kvitteringer i den amerikanske kongressens arkiver som dokumenterte at rundt 400 slaver hadde utført grunnarbeidene da kongressbygninga, også kalt Kapitol, ble oppført. Kongressbygget ble besluttet bygd på begynnelsen av 1790-tallet, kort etter USAs fødsel. Landeiere i området som i dag utgjør byen Washington, hadde ifølge disse kvitteringene, mottatt 55 dollar per år per slave. Slavene gjorde det ufaglærte arbeidet da denne praktbygninga i klassisk stil ble reist.
Dagens bygningskompleks er maktas sentrum i det siste gjenværende imperium. Det var Thomas Jefferson som foreslo å kalle det Kapitol. Bygget lever godt opp til sitt romerske forbilde, og det gjør også høyesterettsbygget rett bak. Riktignok er ikke nåværende kongressbygg identisk med det opprinnelige, som britene raserte i krigen i 1812. Bygget ble gjenoppbygd med den samme romersk-antikke inspirasjon, utover på 1800-tallet, og da med den imponerende kuppel som minner om Peterskirka i Roma. Slaver arbeidet også med denne gjenoppbygninga. Rotunden under kuppelen, sentrum i kongressbygget, er inspirert av Pantheon i Roma. Takmaleriet i rotunden fører tankene bakover til den europeiske barokkens glorifisering av eneveldige fyrster. The Apotheosis of Georg Washington forestiller USAs første president opphøyet i den himmelske sfære, omgitt av figurer fra antikkens mytologi.
Kapitol representerer en massiv framvisning av den vestlige sivilisasjons klassiske arkitektur og kunst, og er ment å virke slik. Det er et «symbol på demokrati». Men ikke-vestlig kultur er omtrent fraværende. Den første afroamerikaner med en egen avbildning var Martin Luther King, i form av en byste plassert i kongressbygget i 1984.
«Slaveriet var i lang tid noe selvfølgelig som ikke sto i sentrum for diskusjonen»
For Europa var USA den nye verden, det utvalgte land, rastløs og grensesprengende på vei inn i framtida. Men USA og særlig den herskende klasse av landeiere og handelsmenn som gjennomførte løsrivelsen fra Storbritannia (uten endring av klasseforholdene), hadde også et ansikt vendt mot fortida. Jefferson, Washington og grunnlovsfedrene var av britisk avstamning, hvite og protestanter av ulik avskygning. De var, som det er sagt, tilhengere av en asketisk liberalisme. De trodde på arbeid, flid og ikke minst økonomisk gevinst. De var en del av opplysningstida – verken bedre eller verre enn sine europeiske åndsfrender. Men de var også praktiske politikere og tungt involvert i datidas økonomiske realiteter, blant annet som slaveeiere. I motsetning til hva vi i dag ofte hører, var opplysningstida full av indre motsigelser. Den var nesten konsekvent antidemokratisk og helt sentrale representanter var tilhengere av slaveri. På den positive siden var de tilhengere av det frie ord, toleranse og med en entusiastisk tro på at kunnskap i seg sjøl kunne endre samfunnet. De stolte ordene i den amerikanske uavhengighetserklæringa fra 1776 om at det er sjølinnlysende at alle mennesker er skapt like (all men are created equals) uttrykker naturrettens standpunkt som dominerte på 1600- og 1700-tallet. Men det var et åpent spørsmål hvordan en slik setning skulle tolkes.
USA overtok ikke bare europeiske tradisjoner – landet konserverte tradisjonene og ble den bastionen for en konservativ kapitalisme som det er i dag. Europa og USA har gjennomløpt ulike utviklinger. Europa gjennomførte en lang rekke revolusjoner som i det minste resulterte i at Europas politiske landskap i større grad enn USA er preget av sjølstendig organisering av underklassene i partier og fagforeninger. I denne sammenheng veide det tungt at religionen, med Bibelens åpenlyse legitimering av slaveri (eller i beste fall spiritualisering av hele problemet: vi er alle slaver under Kristus), var og stadig vekk er, en viktigere faktor i USAs politiske liv enn den er i det sekulariserte Europa. USA trakk med seg problematiske tradisjoner fra den gamle verden og bevarte dem bedre enn Europa gjorde. Verken beundringa av romerne og grekerne eller den puritanske kristendommens dominerende stilling ga grobunn for en kritisk innstilling til sosiale problemer, aller minst slaveproblemet.
De to folkeslagene som gjennom slavehandel og primitiv profitthunger utmerket seg på en lite fordelaktig måte, nemlig England og Holland, leverte også hovedmassen av evangelisk kristne til det som ble USA. I tillegg kom at grunnlovsfedrene hadde adoptert John Lockes liberalisme, som riktignok inneholdt det viktige punkt at et legitimt styre krever samtykke (consent) fra dem det styres over, men samtidig inneholder en rekke uspiselige elementer. De flittige og «arbeidsomme» har en forrett til å eie jord overfor mindre produktive folkegrupper (for eksempel nomadiske indianere). Fordi, som det står i Lockes Two Treaties of Government, Gud ga verden til de «flittige og rasjonelle» (industrious and rational) som gjennom sitt arbeid øker rikdommen mest. Videre hevder Locke at den tapende part i en krig rettmessig kan bli gjort til slaver. Locke var sjøl slaveeier og ledende i utforminga av en grunnlov for det daværende britiske Carolina. Han var både opplysningsfilosof og en sentral aktør i den britiske kolonialismen. Med andre ord: ved at grunnlovsfedrene bygde videre på de store europeiske idétradisjonene, nemlig kristendommen, antikken og liberalismen, fikk de ikke noe incitament til å avvise slaveriet.
I 1790 var det 700.000 slaver i USA. Antallet vokste til fire millioner i 1860. Rundt 45 prosent av befolkninga i Sørstatene var slaver. Dette i en tid da internasjonal handel med slaver ble ulovlig (i 1807) og de europeiske land, og til og med et land som Mexico, forbød slaveri. Hvordan var det mulig å si at alle er like samtidig som slaveriet besto? Svaret var at det ikke var mulig og at det måtte en borgerkrig til for å avskaffe slaveriet. Men heller ikke denne borgerkrigen frigjorde afroamerikanerne. Undertrykkelsen fortsatte i nye former. Nemlig som rasistiske overgrep, terror og annullering av afroamerikanernes politiske rettigheter.
Slaveriet var i lang tid noe selvfølgelig som ikke sto i sentrum for diskusjonen i det offentlige rom, men lå i skyggen. Det ble snakket minst mulig om denne «peculiar institution». I USA var det en stor hvit gruppe av fattige som den politiske eliten allerede før uavhengighetskrigen mot Storbritannia fryktet skulle gjøre felles sak med de svarte, og som noen ganger faktisk gjorde det. Å splitte poor whites fra en mulig solidarisering med afroamerikanerne, ved å gi hvite fordeler som de svarte ikke fikk, ble en sentral del av den politiske kulturen. Rasismen oppsto ikke på grunn av et slags naturlig hat mellom raser, men under spesifikke økonomisk-sosiale omstendigheter. I nyere tid var rasismen ofte en motreaksjon mot selvhevdelsen til afroamerikanere og andre minoriteter.
Ordet slave er ikke nevnt i den amerikanske grunnloven. Men da grunnloven skulle fastsette de ulike delstatenes representasjon i Representantenes hus, kom slaveproblemet fram i all pinlighet. Grunnloven bestemte at 3/5 av slavebefolkninga (i stedet for slave bruker grunnloven kun uttrykket other persons) i den enkelte delstat skulle telle med når folketallet, og dermed antallet representanter fra denne staten, skulle fastsettes. En slave var altså verd 3/5 av en vanlig borger. At slavene ble regnet med på denne måten var sjølsagt noe de slaverike statene tjente på. Men en slave var en vare, ingen borger, og hadde ingen politiske eller andre rettigheter.
Når grunnlovsfedrene snakket om at de «representerte folket» så var det helt klart at verken slaver eller indianere var regnet som del av folket. Nesten alle presidentene før borgerkrigen på 1860-tallet var slaveeiere. Washington og Jefferson, henholdsvis den første og den tredje presidenten i USA var store slaveeiere. Jefferson, forfatteren av uavhengighetserklæringa, eide 600 slaver. Han friga i løpet av sitt liv to slaver.
Etter hvert som de historiske omstendighetene kommer for dagen om USAs tidlige historie, blir det klart at glorifiseringen av grunnlovsfedrene hviler på et sviktende grunnlag. De er ikke lenger halvguder, slik The Apotheosis of George Washington framstiller det. Det er dette den jevne amerikaner, og ikke minst minoritetene, i økende grad får kunnskap om. At Kapitol, dette symbolet på demokrati og sivilisasjon, ble bygd av slaver, er ett av flere eksempler på at radikale perspektivforskyvninger finner sted. Black lifes matter-bevegelsen viser at USA befinner seg i en krise når det gjelder nasjonal sjølforståelse.
I den seinere tid har vi her hjemme hatt en debatt om hvorvidt statuer av folk som Tordenskiold og Holberg bør rives ned fordi de hadde befatning med slavehandel. Men dersom Tordenskiold, som førstereisgutt på et slaveskip i 1707, og Holberg, som kortvarig eier av en aksje i det danske Vestindia-kompani, skulle styrtes fra sine sokler: hva da med Washington, Jefferson og de øvrige lovpriste grunnlovsfedrene? Grunnlovsfedrene hadde politisk makt til å avskaffe slaveriet, noe verken Tordenskiold eller Holberg hadde. Et oppgjør med den tradisjon de representerer må gå mye dypere enn bare å fjerne statuer. Det kreves et oppgjør med grunnleggende forestillinger og idealer som hittil har preget USAs identitet.
Både CO2-utslipp og luftforurensning har gått kraftig ned i koronaperioden. Hva viser det oss?
Bjørn Vassnes
NY UTSIKT: Under koronapandemien har luftforurensningen gått kraftig ned – ikke minst i Kina. Her ser en mann og barn utover Beijing fra Beijing Olympic Tower i august 2020. FOTO: WANG ZHAO, AFP/NTB WANG ZHAO
Det er kanskje litt drøyt å hevde at en så omfattende og på mange måter skadelig pandemi som covid-19 kan ha hatt noen gode sider. Men om man ser på hvordan den har påvirket to av verdenssamfunnets alvorligste problemer, kan det faktisk se slik ut. Vi snakker om for det første om karbonutslipp og dermed klima, dernest om luftforurensing og dens medfølgende helseproblemer. Ikke bare har pandemien redusert utslippene av CO2 i atmosfæren og skadelige partikler i luften. Gjennom dette har den også vist oss at det faktisk er mulig å gjøre noe med begge disse problemene – om man er villig til å innføre nødvendige tiltak.
Klimaeffekten
De første månedene av pandemien førte til en dramatisk global nedgang i CO2-utslipp, større enn noen gang før: større enn under finanskrisen i 2008, under oljekrisen på 1970-tallet – og faktisk større enn under andre verdenskrig. I de seks første månedene av 2020 ble det sluppet ut 8,8 prosent mindre CO2 enn under samme periode året før.
Detaljert, globalt bilde
Det er et internasjonalt forskerteam med forskere fra blant annet Kina og USA som har kommet fram til dette, ved å studere presise data for elektrisitetsproduksjon i 31 land, for trafikk i mer enn 400 storbyer, daglige passasjerflyginger, data for industriproduksjon i 62 land, og utslipp forbundet med byggevirksomhet i mer enn 200 land. Og alt i nesten «real time»-data, slik at man kunne få et ganske detaljert bilde av hvordan karbonutslippene har endret seg gjennom perioden.
DEN GAMLE ANSIKTSMASKA: I dette bildet fra Beijing i 2017 bruker en kvinne ansiktsmaske mot luftforurensning.
FOTO: NICOLAS ASFOURI, AFP/NTB NICOLAS ASFOURI
Utslippene varierte i takt med tiltakene de enkelte landene satte i verk: I april, da nedstengningene var på det strengeste, verden sett under ett, var nedgangen i utslipp på hele 16,9 prosent, viser studien. Den viser også i hvilke sektorer nedgangen var mest markant: Det var særlig innen transport på bakken (hovedsakelig bil), der utslippene ble redusert med 40 prosent globalt. Hovedgrunnen, ifølge Daniel Kvammen ved UC Berkeley, var at reisene mellom jobb og hjem ble kraftig redusert. Enten fordi folk mistet jobben, ble permitterte, eller gikk over til hjemmekontor. Andre sektorer, som energi- og industriproduksjon og shipping, ble berørt i litt mindre grad, med henholdsvis 22 og 17 prosent reduksjon. Da flere av landene åpnet opp utpå sommeren, steg utslippene i mange sektorer igjen, bortsett fra i persontrafikken. Mange fortsatte nemlig med hjemmekontor, og turismen tok seg heller ikke opp igjen, kanskje bortsett fra innenriks.
De markante reduksjonene til tross: Den midlertidige utslippsnedgangen vil nok likevel ikke få store effekter på karbonbalansen eller klimautviklingen. Til det er den antakelig for kortvarig (med det forbehold at vi ennå ikke vet når dette vil ta slutt). Ifølge en artikkel i Nature Communications av Hans Joachim Schellnhuber ved Potsdam-instituttet for klimaforskning, viser studien at det er nødvendig med omfattende endringer i våre produksjons- og forbrukssystemer, som må gjøres mindre karbonintensive. Det hjelper lite å kun appellere til klimabevisstheten hos hver enkelt av oss.
Mindre luftforurensing
Enda mer markant enn klimaeffekten, har reduksjonen i luftforurensing vært, ifølge en studie ved University of Notre-Dame (USA). I noen land, som Kina, har den beregnede nedgangen i dødsfall grunnet dette vært dramatisk.
«Luftforurensing er den viktigste årsaken til miljørelaterte sykdommer og dødsfall»
Forurensingen det er snakk om her, er små luftbårne partikler, som stammer fra ulike kilder som utslipp fra industri og transport, skogbranner og kjemiske reaksjoner i atmosfæren. I Kina gikk slike utslipp ned med nesten 30 prosent i løpet av lockdown-perioden, mens det i Europa var snakk om vel 17 prosents nedgang i visse områder. Helsefølgene av denne forurensingen er mange, blant annet lungekreft, hjertesykdommer, slag og diverse luftveisplager.
Fordi Kina med sine tiltak raskt fikk kontroll over pandemien, samtidig som de stengte ned store deler av industrien og energiproduksjonen (spesielt kullkraftverkene), gikk de faktisk solid i «overskudd», om vi regner kynisk i antall tapte og sparte liv: Mens vel 3300 døde grunnet covid-19, har forskerne regnet ut at Kina sparte 24.200 liv som følge av mindre luftforurensing. Altså over 20.000 liv i «netto», om man kan regne slik.
I Europa var situasjonen en helt annen: Her ble pandemidødsfallene langt høyere enn i Kina, samtidig som det var færre liv å spare ved at luftforurensingen ble dempet – luftforurensingen i Europa er langt mindre enn i Kina. Det er langt færre kullkraftverk og sementfabrikker her, og som regel har de bedre rensesystemer. Så her regner man med at kun 2190 liv ble spart i løpet av lockdown-perioden.
Men når forskerne regner med mulige langtidseffekter – selvsagt avhengig av hvordan pandemien og nedstengningene vil bli – blir antallet sparte liv mye høyere. Ifølge Lancet Planetary Health regner de da med at kanskje 287.000 liv kan bli spart i Kina grunnet renere luft, og kanskje 29.500 i Europa.
Synliggjort dødelighet
Luftforurensing er den viktigste årsaken til miljørelaterte sykdommer og dødsfall, Verdens helseorganisasjon regner med at dette på verdensbasis er grunnen til 4,2 millioner for tidlige dødsfall per år, med det østlige og sørøstlige Asia som de farligste områdene. En av Notre-Dame – forskerne, Paola Crippa, sier at denne studien viser at det faktisk er mulig å gjøre noe med dette problemet, om man setter inn effektive tiltak.
Det sier kanskje seg selv at det ikke er så enkelt å bare stenge ned all industri- og energiproduksjon som medfører partikkelutslipp. Men studien har synliggjort hvor stor effekt disse utslippene har på dødeligheten, og vil forhåpentlig kunne føre til sterkere innsats for å redusere utslippene.