Krig uten vinnere
Det finnes bare tapere og ofre i Bertolt Brechts «Den kaukasiske krittringen».

Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnentAuksjoner er stadig et nisjefenomen i norsk kunst- og kulturliv. I kveld inviterer Blomqvist til sin 150-årsjubileumsauksjon.
En høstkveld i 1997 oppsøkte jeg en kunstauksjon for første gang. Årsaken var at jeg var blitt journalist i Dagens Næringslivs nå nedlagte Etter Børs-redaksjon, som den gang jevnlig dekket utviklingen i landets annenhåndsmarked for kunst. Ved min side hadde jeg sjefen min, Bjørgulv Braanen, som senere skulle bli bedre kjent som Klassekampens ansvarlige redaktør gjennom to tiår. Han lærte meg å notere hammerslaget ved siden av bildet av det aktuelle verket i katalogen – digitaliseringen, som skulle komme til å skape store endringer også i norsk auksjonsbransje, var ennå i sin barndom.
Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent