Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hva slags muligheter gir science fiction satt opp på scenen? «Solaris» gir ikke noe utfyllende svar.

Mennesket og de andre

BESØKENDE: I «Solaris» graver «den besøkende» Ray (Gard Skagestad) opp romfareren Kris Kelvins (Ane Dahl Torp) tanker, minner og traumer.FOTO: DET NORSKE TEATRET

I tradisjonell form viser «Solaris» oss at det menneskelige handler om andre mennesker.

Det Norske Teatret

Av Stanislav Lem

Dramatisering: David Greig

Regi: Peer Perez Øian

Scenografi: Dagny Drage Kleiva

Komponist: Sjur Miljeteig

Lys: Kyrre Heldal Karlsen

Dramaturg: Anders Hasmo

Med: Ane Dahl Torp, Gard Skagestad, Joachim Rafaelsen, Ellen Birgitte Winther, Trond Høvik, Ellinor Victoria Selmer Bertolucci, Savannah Marie Schei

Den polske forfatteren Stanislaw Lems roman «Solaris» kom ut i 1961, samme år som Jurij Gagarin ble første menneske i verdensrommet. Ideen om menneskelig romfart var derfor helt i oppstartsfasen, preget av optimisme og eksistensialisme. Det første Gagarin skal ha sagt da han nådde tomrommet utenfor jordens atmosfære, var «jeg ser ingen Gud». Det skulle vise at Sovjetunionens ateisme seiret over vestlig gudfryktighet. Men det viser også hvordan romfart alltid har vært knyttet til spørsmålet om menneskelig eksistens, selvråderett og makt. Kan man bare ta seg til rette i en verden laget bare for oss eller er vi bare tilfeldige vesener på linje med alt som måtte være av liv i et stort univers vi ikke forstår?