Djupn: Estetiske kontrastar får prege Lars Fiskes teikneseriememoar.
Øyvind Vågnes
Lars Fiske
Mitt liv som tegning
Teikneserie
No Comprendo Press 2020, 112 sider
Seinsommaren 1991 sit Lars Fiske på ein diner i Los Angeles, der han skal studere illustrasjon, og ei ny erkjenning fyller heile han: Etter nokre år med kunstutdanning må han tilbake til teikninga.
Opp: Vagant ser mot månen og finner et objekt for både høyverdige tanker og usle lidenskaper.
Bjørn Vatne
FOTO: KRASZEWSKI/WIKIMEDIA
Vagant 3-4/2019
Skritt mot lys i mørket
Tidsskrift
Red: Audun Lindholm
Jeg har ikke levd på en jordklode hvor månen var utenfor rekkevidde, hvor den bare hang der oppe full av mystikk og lovnad. Da jeg ble født, syv år etter månelandingen, var den allerede erobret og forkastet av stormaktene, redusert til en bonde i et spill hvor den tidligere var den uforutsigbare springeren, eller til og med dronningen. At månen hadde mistet sin strategiske betydning gjorde selvfølgelig ikke at den ble glemt i menneskenes fantasi, kunst eller økonomi. Den endret bare symbolinnhold – fra å være guddom og final frontier, til noe vi i beste fall kan utnytte som ressurs, eller bruke som springbrett for videre reiser og evolusjon. Skulle vi fortsette å begjære den, måtte den kanskje kunne skilte med verdifulle mineraler, huse mennesker på flukt fra en ødelagt planet, militære installasjoner, antenner, eller annet med økonomisk nytteverdi.