Konkurransetilsynet mangler faglig troverdighet i behandlingen av norsk bokbransje.
Bjørn Ivar Fyksen
Konkurransetilsynet varslet forrige torsdag at landets fire største forlagshus ilegges astronomiske overtredelsesgebyrer – en halv milliard kroner til sammen – for å ha utvekslet «konkurransesensitiv informasjon om blant annet fremtidige bokpriser og utgivelsestidspunkt» gjennom den såkalte Bokbasen. Varselet har skapt undring. Hvorfor får fire forlag bøter for å benytte et verktøy alle forlag bruker, og som i tillegg er det felles bestillingsverktøyet til alle landets bokhandlere og bibliotekarer? Dessuten er priser og utgivelsestidspunkter uansett offentlig tilgjengelig på forlagenes nettsider – mener Konkurransetilsynet at forlagene skulle holdt dette hemmelig? Knut Nærum skisserer i spalten til høyre hvordan dette i så fall kan håndheves i framtida.
Det konkrete innholdet i varselet er ikke kjent, og det er ubegripelig hvordan Bokbasen hemmer konkurransen. Uklarheten åpner for spekulasjoner. De fire aktuelle forlagshusene er for eksempel også de største aktørene i skolebokmarkedet – har det foregått noe muffens på dette feltet, kanskje? Hvem vet? Vi vet bare at Konkurransetilsynet mener at det i så fall har foregått gjennom Bokbasen, altså i full offentlighet. Søk hos nettbokhandelen Haugenbok.no, så finner du prisen på mattebøker med utgivelsesdato i 2022.
ILL.: JACCOUD/VEBER, WIKIMEDIA Wellcome Library, London
Slik det er framkommet blant annet gjennom flere reportasjer i Klassekampen, er både forlagsfolk og forskere generelt uforstående til Konkurransetilsynets utspill. Noe av grunnen er antagelig at tilsynet har ekstremt lav faglig troverdighet i kulturspørsmål. Et tilsyn skal følge opp intensjonen i lover og regler slik de mener er faglig forsvarlig, men overfor bokbransjen har Konkurransetilsynet gang på gang det siste tiåret opptrådt som fanatisk markedsideolog, helt uten blikk for kulturpolitikken som det har vært bred tverrpolitisk enighet om siden 1960-årene: Norsk språk og litteratur må utvikles og beskyttes gjennom særordninger; kunnskap og kultur er ikke «varer» på linje med andre.
«Vi må få en boklov.»
Hver bidige gang bokbransjens unntak fra konkurranselovgivningen har vært oppe til høring, har Konkurransetilsynet gjentatt sin blårussregle: Regulering av bokmarkedet er «til skade for forbrukerne». Dette er ikke en faglig vurdering, men en ideologisk påstand. De har riktignok fått med seg at enkelte kulturinteresserte maser om en mystisk størrelse kalt «bredde», og da har tilsynet vist til en rapport fra Danmark som visstnok beviser at friprissystemet ikke er til hinder for mangfoldet der.
Forfatterne av rapporten (fra 2015) understreker imidlertid at det eneste de kan si sikkert, er at antallet titler ikke hadde gått tilbake etter markedsliberaliseringen. Om det frie markedet også bevarer litterært mangfold i det som faktisk leses, er et annet spørsmål. Litteratursosiolog Cecilie Naper ved Oslomet har over lang tid forsket på lesevaner og påvist sammenheng mellom liberalisering og et stadig mer ensrettet konsum av underholdningslitteratur. Denne typen bransjefaglige vurderinger er Konkurransetilsynet ukjent med, og antagelig uinteressert i. De har jo allerede et svar: Et fritt marked er bra. Uansett.
Bokbransjens unntak fra den totale kommersialisme er åpenbart en torn i øyet på det markedsliberale Konkurransetilsynet, og de varslede gebyrenes elleville størrelse inngir ikke tillit. Bøtene bærer preg av markering, der tilsynet ettertrykkelig planter inntrykket av en mafiøst skurkaktig bransje. Uansett hva det skulle vise seg at Konkurransetilsynet egentlig har på forlagene i denne konkrete saken, er deres gjentatte og ideologisk funderte angrep på bransjen nok et tegn på at vi må få en boklov. Bok-Norge trenger lovregulering, men ikke politisk enøyd håndheving av konkurranseloven.
Uten en tråd: Virkelig nærhet er underjordisk vanskelig å åpne seg for.
Hanne Ørstavik
ELSKENDE: Egon Schieles «Die Umarmung (Liebespaar II)» fra 1917. ILLUSTRASJON: WIKIMEDIA
«Hvis du kan få virkelig glede og fornøyelse ut av kjønnet ditt, da er dette av stor moralsk verdi, fordi vi lever i en vanskelig tid, hvor den største synd er å oppgi håpet, – den største forbrytelse er å miste livsmotet. Alle gleder og fornøyelser, – som ikke skader andre! – men som kan tjene til å styrke livslysten og livsmotet, er av det gode, ikke minst de seksuelle fornøyelser.», sier Dr. Peterson til Lilian, den atten-nitten år gamle jeg-fortelleren i «Uten en tråd», mot slutten av behandlingsperioden. For Lilian har, etter anbefaling fra sin klassevenninne Brita, med hvem hun har utforsket og delt seksuelle erfaringer det siste året, oppsøkt Dr. Peterson, som hjelper unge kvinner med å frigjøre og utvikle seg seksuelt.
Denne behandlingen, som ikke bare består av hands-on, men også kjønn-inn, pågår i flere måneder, til Lilian er blitt voksen, som i romanen blant annet vil si at hun er kvitt skammen sin og kan få vaginal orgasme uten stimulering av klitoris. Lilian begir seg så, etter endt videregående, ut på haiketur i Europa. Der gjør hun diverse seksuelle erfaringer. Av ham som plukker henne opp på vei til Göteborg, får hun rolle i en pornofilm, dette gir henne økt reisekasse og hun kan kjøpe med seg diktsamlinger hun ellers ikke ville hatt råd til, hun erfarer å bli slått med gummirem av en eldre, trist tysker og deretter trekantsex, diverse analsex og sandwich med Freddy og Lisa og veldig unge gutter i Napoli, før hun får lyst til å være alene igjen og setter seg på toget til Paris.
I Paris hun møter hun Pierre, som er mekaniker og smed, og sier at derfra er det ikke mere å fortelle: Hun forelsker seg. «Han varierte aldri noe. Han var perfekt, …, det Pierre gjorde var fullkomment. Man kan ikke fortelle om noe som er fullkomment.»
Og så kommer høsten, reisen er over, Lilian drar hjem og bor tilfreds alene med bøkene sine, skal studere og arbeide, boken slutter her.
«Uten en tråd» ble første gang utgitt høsten 1966. Den ble beslaglagt av politiet etter noen få dager. I juni 1967 ble forfatter og forlegger dømt etter straffelovens bestemmelse om utgivelse av «utuktige skrifter», og boken ble inndratt.
Å gjøre seg fri
Hva er så «Uten en tråd» i dag? Hovedmassen av tekst består av veldig detaljerte beskrivelser av seksuelle handlinger, hva som berøres, slikkes, suges og gnis, hvordan og hvor lenge – og dette er både underholdende og overraskende lærerik lesning, her er det mye å plukke opp for den som vil utvide tilfanget av mulige måter å gjøre kroppene kåte og glade og lystne på. Det er også en god, eller snill, tekst – de er alle gode mot hverandre, det er ingen som gjør noen noe vondt, de sier ikke stygge ting til hverandre, dette er ikke en tekst om binding og underkastelse – bortsett fra den triste skipsrederen i Tyskland som må slå og bli slått for å få utløsning, her er Lilian redd, men hun erfarer også en slags nytelse, som for denne leseren oppleves som en randsone-erfaring, helt på grensen for Lilian og kanskje også over.
Dr. Peterson sier, mot slutten av behandlingen, til Lilian, at det er « … tre ting som må til: For det første: – du må bare tenke på ham. For det andre: – du må ikke være sjenert. For det tredje: – du må kunne noe.»
Det er i forhold til disse tre punktene han har arbeidet med Lilian.
Dr. Peterson sier at «De fleste mennesker ødelegger sitt eget og andres seksualliv, fordi de bare tenker på seg selv. … Men når du er kommet til at du tenker mere på den andres orgasme enn på din egen, først da er du voksen, – og det merkelige er at først da kan du også selv få full glede av det hele.»
«Det er overraskende lærerik lesning.»
Skam og sjenanse er det andre punktet, Lilian har det lenge med å se mamma og bestemor mellom bena når hun har dr. Peterson eller andre menn der. Å gjøre seg fri fra det egne skammende blikket, og det å ikke være sjenert for å være aktiv selv, er et viktig mål.
For meg er det virkelig på det tredje punktet, å kunne noe, at boka blir interessant: Det er imponerende hva slags innsikt i seksuell praksis og også ømhet og omtanke Bjørneboe her legger for dagen.
Tid og nærvær
Og disse tre punktene samles for meg i et fjerde punkt, som Bjørneboe ikke gjør eksplisitt, men som etter lesningen blir liggende i meg som en påminnelse om den største seksuelle utfordringen: At seksualiteten, for virkelig å få fylde og være rik og herlig, trenger tid og nærvær. Og hvor utfordrende, nakent og sårbart er ikke det? Hvor ofte tar vi oss tid til virkelig å ta på hverandre med det nærværet som gjør berøringen overraskende og sterk og ny? Mannen trenger ikke være ny, men akkurat dette øyeblikket er helt, helt åpent, helt nytt – vi har aldri levd det før – hvor ofte våger vi å ta sexen vår dit? Er det ikke her at seksualiteten beveger seg fra det tekniske og over i det andre, en mulighet for dypere forløsning eller overskridelse? Eller møte?
Sagt på en annen måte: Det er enkelt å ha rask og orgasme-målrettet sex. Men hvor mye mer risikabelt er det ikke å bruke tid, gi og være oppmerksom og gjøre godt for den andre, lytte, være til stede, være kropp med den andre kroppen i noe som er videre og mye mer omfattende enn pumpe-puling – som er nærmest den eneste formen for sex vi ser på film – Og det er dette som en kunne si samler de tre punktene til Dr. Peterson : Å ville den andres nytelse, å ville gi, å våge å gi, å våge å bruke tid på det – og å ikke være flau eller redd (for ikke å være velkommen, ikke være til å ville ha, ikke være elsket) – og å være åpen for å oppholde seg i en kjælende, opphissende berøring som ikke jager mot utløsning, hvor en er til stede både med den andre og hos seg selv i det å kjenne alt som brer seg og vokser og stiger og bare er.
Høyt tempo
Det er åpenbart at dette er en bok som er skrevet i høyt tempo, for det skjærer inn holdninger som framstår som skyggefulle områder i teksten som helhet. Bjørneboes forakt for dobbeltmoral er vel ikke akkurat skyggefull: det er de skandinaviske familiefedre på sexbesøk på horehus som er umoralske, og ikke Lilian og hennes partnere, som ikke lurer noen. Men teksten framviser også en forakt for eldre og tykke kropper når Lilian besøker Reperbahn i Hamburg. Her viser teksten en estetiserende holdning til kropp og seksualitet hvor ungdom, renhet og det glatte og faste er å foretrekke. Teksten har også, til tross for sin kvinnelige forteller, en særlig hang til å erotisere rompehull («... nettopp da jeg sto og småkoset meg med rompekluten min …»), noe som for denne leseren stadig minnet meg om at teksten er skrevet av en mann, og som muligvis får en resonans i Bjørneboes homofile livsutfoldelse noen år senere. I scenene fra Napoli er det unge gutter som virkelig er veldig unge, og her er det mulig å lese inn flere slags begjær:
«En ettermiddag, da jeg kom hjem til hotellværelset, var Freddy ikke alene der. Han hadde hos seg en gutt i femtenårsalderen, og gutten var splitter naken. Det var tydelig at de kjente hverandre fra før av, og det stemte jo godt med at det ikke var første gang Freddy var i Napoli.
Gutten var fin og brun og velskapt, nesten pikeaktig, og han hadde ingen hår på kroppen, unntagen en bitte liten krans omkring planten sin.»
Tekst som (pornografisk) bilde
Jeg synes det er interessant at tekst kan oppleves mye sterkere erotisk enn bilder. Er det sånn? Det er i hvert fall sånn for meg. Jeg husker min egen lesning av «Lesernes egne erfaringer» – i Aktuell Rapport tidlig åttitall, jeg synes fotografiene på forsiden av pocketboka var vulgære og ubehagelige, de var påtrengende og entydige, mens tekstene åpnet helt andre landskap av bilder, som for meg var mye mer produktive og pirrende.
Bjørneboes tekst er på en måte på linje med det skrevne i Aktuell rapport, den er skriftlig pornografi, men den er langt bedre skrevet, og det at den vil vel, både for sine personer, og det kjennes som boka også vil leseren vel, og det gjør at en kan hengi seg til lesningen uten å være redd for at det skal skjære over i noe som gjør vondt. Teksten gjør deg så trygg at du kan åpne deg for den og ta den imot, og den er kort nok til at det ikke blir altfor repetitivt, den er fornøyelig og her er det mye å lære.
Men så – hva er det så å si? Hvor går vi herfra? Hva er så spørsmålet? Én mulig retning er å se på hva som hendte etter rettssaken. Bjørneboe skrev blant annet det kjente essayet ‘Istedenfor en forsvarstale’, som er trykket bakerst i min Pax-utgave av «Uten en tråd» fra 2003. Her spør Bjørneboe hva som er farlig og nedbrytende litteratur, og mener at det er den som er sløvende, fordummende og harmløs. Mens litteraturen som vil noe med oss, som vil forandre oss, det er den som er viktig. Og Bjørneboe trekker fram en samtidig utgivelse, «Prinsen og slavinnen», med nedverdigende skildringer av fastlenkede kvinner som blir voldtatt av esler og bavianer – og peker på at denne er tillatt, mens hans egen bok – som viser en ung kvinne, uten skam, aktiv og med lyst og glede, som nyter en likeverdig seksualitet – er dømt utuktig og gjort utilgjengelig.
Er det ikke noen spørsmål om mann og kvinne og kjønn og seksualitet og makt som ligger og vugger i understrømmene her? Og er det ikke spørsmål enda dypere under der igjen, som handler om kjærlighet?
Seksualmoral
Den svenske forfatteren Agneta Pleijel går i sine to memoir-bøker, «Spådomen» (2015) og «Doften av en man» (2017), inn i disse spørsmålene. Hun gir ikke så mange svar, men å lese disse to memoarene fra hennes egen oppvekst, (hun er født 1940, tyve år etter Bjørneboe, men bøkene kjennes likevel som dokument fra en liknende samtid som hans) fra barneårene på femtitallet til å være ung og så voksen kvinne på seksti- og syttitallet, gir oss innganger til undringer og irrganger som oppleves som en slags komplettering eller utfylling av det bildet som Bjørneboes «Uten en tråd» viser fram. «Jag ville mest bara tre saker. Bli fri, skriva, få orgasm.» skriver hun i den første boka. «Och senare, mycket längre fram, kanske få ett barn.»
«Men man kan inte ändra på sitt liv helt på egen hand. Livet förändras i samspel med andra. I relationer, i växelspel med människor och hur man ter sig i deras ögon. Det man är beror av andra. Man kan inte bara bestämma sig för att vilja vara en annan och bli det. [...] Jag bar mig åt som om jag trodde att jag var lika mycket värd som en man.» «Kroppen skakar. Fast hon är tjugofem år har hon inte fattat, fast hon vet. Hon har kjänt till och inte fattat! Hon är kluven mellan vara sig själv och vara fitta.»
Pleijel skriver om hvordan hun bruker seksualiteten til å få nærhet, men hvordan virkelig nærhet er underjordisk vanskelig å åpne seg for. Og først sent i livet, og til å begynne med mot sin partners vilje, blir hun gravid og får barnet hun har ønsket seg. Memoarene viser en sammensatt vev av bilder fra den unge kvinnens nåtid og fra en barndom der foreldrenes løgner og fortielser og farens seksuelle svik blir forvirrende og undergravende for den oppvoksende datteren.
Også i «Uten en tråd» blir barndommen nevnt: «Ved siden av den rent fysiske behandlingen, gikk en endeløs rekke av spørsmål om alle ting angående meg, mine følelser, min barndom og mine foreldre. Svært ofte forsto jeg ikke hva han ville frem til ved å spørre og grave på den måten. Men han mente noe med det.» Med det forlater Bjørneboes tekst barndomsperspektivet og går tilbake til det fysiske fokuset – skjønt teksten har påfallende mange allusjoner til hvordan vi blir barn sammen eller for hverandre i seksualiteten: « … han virket nesten som en gutt nå.», « … strøk jeg ham gjennom håret og kysset ham på kinnet. Det var som å ha et barn.»
Seksualitet er sanselighet, skriver Pleijel, men den er også makt. Og hun skriver at makt er det motsatte av frihet. Hun vil være ærlig, skriver hun, men det er ikke lett i erotikken. Det krever at hun også er ærlig mot seg selv. «Det er den eneste seksualmoral som finnes; du skal ikke bruke kjønnet ditt til å få makt eller innflytelse over andre, du skal ikke skade dem, og du skal ikke gjøre dem unødvendig ondt.» sier Dr. Peterson i «Uten en tråd».
Helt til slutt i «Doften av en man» skriver Pleijel noe som jeg likevel tenker er gyldig for begge disse to så helt rivende forskjellige litterære prosjektene, hennes to memoarbøker og Bjørneboes «Uten en tråd»: «Skriva är att leva för att komma hem.»
Værskifte: Endringene er allerede i gang – vil vi bli nødt til å ty til klimamanipulasjon?
Bjarne Robberstad
HJELP: Et fly slipper ut brannhemmende stoff over de skogbrannherjede områdene i Healdsburg, California i august.
FOTO: JOSH EDELSON/AFP/NTB JOSH EDELSON
Andrew P. Kroglund
Termostat
Sakprosa
Solum Bokvennen 2020, 496 sider
Klimatiske endringer har funnet sted utallige ganger gjennom Jordens 4,6 milliarder år lange historie. De har endret artenes eksistensbetingelser, utryddet liv og gitt rom for nytt. Hvordan ser dagens klimaendringer ut i forhold til disse? Hva har vi i vente, og hvordan kan vi tilpasse oss?
Dette er noen av spørsmålene i Andrew P. Kroglunds nye bok «Termostat», en omfattende reise i ulike aspekter ved klimaet, fra de geologiske og historiske forutsetningene og fram til science fiction-aktige scenarioer i en mulig nær framtid.
I menneskenes historieer klimakatastrofer kanskje nærmere forbundet med epoker med lavere temperatur, eller «små» istider, enn med høyere temperaturer. At Svartedauden sammenfalt med en slik periode er nokså kjent. Men Kroglund er også fascinert av myten om Ragnarok, og at den mytologiske fimbulvinteren kan ha hatt sitt utspring i erindringer fra en svært kald periode fra år 536 og framover. Det som utløser slike «mini-istider» med lengre vintre, er gjerne kraftige utbrudd fra vulkaner, som frigir «aerosoler» eller partikler som kan hindre solinnstråling over store deler av planeten.
«Det mest spektakulære forslaget er å trigge vulkanutbrudd.»
Det ragnarok som man frykter i dag, handler om det motsatte: at vi ikke vil nå togradersmålet, men passere vippepunkter som frigir flere klimagasser fra hav og tundra og slik ende opp med en dramatisk oppvarming av planeten. I tillegg til at endringene er et av flere menneskeskapte miljøproblemer, er frykten kanskje først og fremst knyttet til det høye tempoet på endringene og at det er vanskelig å forutsi konsekvensene.
Premisset i «Termostat» er først og fremst at endringene allerede er i gang, og at vi, helt uavhengig av kampen for klimaet, er nødt til å tilpasse oss. Gjennom reportasjens form jakter Kroglund på all den kunnskapen han kan sanke, ved å snakke med eksperter på en rekke områder som påvirkes av klimaet. Vil et «varmere, våtere og villere» vær føre til flere epidemier, slik som covid-19? Hvordan blir framtidens jordbruk? Hvordan forbereder Norge seg på endringene med hensyn til fare for flom, skred og matsikkerhet? Hvor mange klimaflyktninger blir det, og vil det bli flere konflikter?
Selv om Kroglund for det meste inntar rollen som reporter og intervjuer, inntar han enkelte ganger standpunkt som viser en pragmatisk holdning. Med hensyn til moderne genteknologi og «målrettet genredigering» (CRISPR) som virkemiddel i landbruket, mener han for eksempel at vi ikke har noe valg, men «at denne type teknologi vil måtte brukes innenfor landbruket.»
Når det gjelder enda mer drastiske virkemidler som såkalt «geoengineering», eller «klimamanipulering» som Kroglund velger å kalle det, er han også åpen for å vurdere argumenter både for og imot. Klimamanipulering handler kort sagt om storskala inngrep i naturen for å senke temperaturen på jordkloden. Dette kan skje gjennom fjerning av karbondioksid, der det mest kjente forslaget er en «kunstig gjødsling» av havet med jern, for å skape større algeproduksjon. Eller det kan skje gjennom å «regulere sollyset», der det mest spektakulære forslaget er å trigge vulkanutbrudd.
Siden det å forsøke å utløse en fimbulvinter eller andre voldsomme tiltak, virker som en ganske vill måte å unngå vårt fryktede ragnarok på, er Kroglunds åpne tilnærming til disse ideene nokså overraskende. Men det er samtidig denne åpenheten som gjør «Termostat» til en både god og spennende bok. Forfatteren er hele tiden på jakt etter informasjon, som han deler med leseren med stor formidlingsglede, og både pessimistiske og optimistiske stemmer får komme til orde.
Uansett hva man måtte tenke om klimamanipulasjon, så er det viktig at det skrives om og opplyses om. Hvem vet om ikke dette er tiltak som en dag vil bli brukt. Og dessuten åpner diskusjonen for alternative tiltak. Som forfatteren viser, jobber enkelte forskere for å fremme «myke» klimamanipuleringsteknologier, småskalatiltak som totalt sett kan bidra til endring. Det kan være et så enkelt tiltak som å male taksteinen hvit, så taket reflekterer mer sollys. En merkelig ting å foreta seg, vil mange tenke nå. Men om noen år vil det kanskje være like ordinært som det er å kildesortere i dag.
Gjennom hele «Termostat» byr Kroglund ikke bare på fakta om klimautfordringene, men også om potensielle tilpasninger eller løsninger, samt en viss åpenhet for ulike type scenarioer. Boka er spennende og overraskende lettlest, for en faktaspekket bok på nesten 500 sider å være. Et viktig bidrag for å gjøre oss alle litt mer «klimasmarte».