Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

På den andre siden

På Galleri K i Oslo er det ikke den politiske, men den estetiske Nan Goldin som trer frem.

HØYT OG LAVT: Den amerikanske fotografen Nan Goldin skildrer den kaotiske kunst- og utelivsverdenen hun har vært en del av, der store forhåpninger og dype tragedier gikk hånd i hånd. Her ser vi «Gina in the fur bikini» (1992). FOTO: NAN GOLDIN, GALLERI K

Galleri K, Oslo

Står til 4. oktober

Den amerikanske kunstneren Nan Goldin fikk sitt gjennombrudd med fotobøker og lysbildeshow på midten av 1980-tallet. Den gang vakte hun oppmerksomhet med fotografier hun tok av seg selv og sine venner i deres utforsking av kjønnsidentitet. De siste årene har hun kastet seg inn i kampen for å løsrive kunstinstitusjoner fra private sponsorer som tjener sine penger på forretninger hun opplever som uetiske.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?