Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Veltemperert vemod

Forfriskende: «Inventarium» er forførende, og treffer suverent i livets smertepunkter.

GRIPENDE: Pedro Carmona-Alvarez blander verdensmytologi og egne erfaringer. FOTO: PAUL S. AMUNDSEN Paul S. Amundsen
Dikt

Pedro Carmona-Alvarez

Inventarium

Dikt

Kolon forlag 2020, 158 sider

Det finnes flere måter å gå seg vill i dikt på. Man kan fortape seg i kortdikt, konsentrerte og lurt labyrintiske, fulle av tvetydighet og klang. Noe annet er å bla omkring i slyngende eventyrskoger av linjer, bilder, greiner – buskas kamuflert som fortellinger (og omvendt), så blendende sammenfiltret at man til slutt ikke ser bak og fram på forfatterskapet som sådan. Sistnevnte leseganglag er intuitivt i tilfellet Pedro Carmona-Alvarez, hvis produksjon også teller romaner og personlige essays som diktene strekker seg mangefingret mot: Dikt som utgjør halve livshistorier, hele tilblivelser, hvor ulike tidsplan og identiteter opptrer samtidig og flyter rundt hverandre.

Diktsamlingen «Inventarium» gjennomsyres av veltemperert vemod og nostalgi, en dyrking av den krumme livslinje, fullt gjenkjennelig fra for eksempel Carmona-Alvarez’ siste roman «Bergen Ungdomsteater» (2016), som ellers faller innunder en mer jord (eller asfalt-) nær realisme. I den grad diktene kan kalles vanskelig tilgjengelige, er det fordi dikteren lar alle vegger i det poetiske hodet falle. Ferden mellom rommene er forførende, og treffer suverent i livets smertepunkter og gløtter på selve språkets, benevningens, mysterium.

«Inventarium» tar utgangspunkt i en oppvekst, underlagt autoriteter og andre spøkelser, og relasjoner til slektninger – mest til moren, som «innredet hukommelsen for meg». Hun er en trygg instans, men viser seg etter hvert like ustabil og flyktig, og også evig, som alt annet. Diktblikket danser mellom ulike identiteter, men faller igjen og igjen tilbake til den fortapte sønnen, eller datteren, «et barn som har løsnet». Kastene kan være brå, men alltid velklingende, og samlingen er svært bevisst og forfriskende strukturert; langsomt får vi bevitne hvordan hovedpersonen antar en kvinnelig identitet, inn i nest siste avdeling, ‘Ofelia i flertall’, om Hamlet-karakteren som druknet seg.

«Kastene er brå, men alltid velklingende.»

Dragningen mot vann er gjentakende. Død og frihet, klassisk lengsel. Begynner man ellers å merke seg bilder og markører, blir det tydelig at et hovedmål for poetens slagkraft er å knerte etablerte motsetninger: Hav/ørken, gutt/jente, stemme/lukket munn, hest/menneske, hull/fylling, og aller mest svart/hvitt («På skolen lærer vi […] at melk er bra/at det som er hvitt er rent/som et par nypussede støvler»). Dypest sett handler det kanskje om å forene det brukelige og det ubrukelige. Tidlig i boka heter det: «Når jeg hadde fødselsdag/ønsket jeg meg ubrukelige ting, guder/portaler, en hellig kniv» Et vilt og poetisk liv vil alltid framstå som ubrukelig etter familiens og hjemstedets logikk. Men i sorgen, savnet, gråten over brutaliteten og livet slik det er, forenes de to.

Carmona-Alvarez introduserer – slik han har gjort før, i de minst like grenseoverskridende diktsamlingene «Sanger for kor» (2013) og «Samtaler med onkel Nica og tante Viola» (2015) – måter å tenke på som er heller uvanlige i norsk litteratur. Generelt liker ikke norske forfattere å ljuge – enda mindre å skrøne – og det er heller ikke lett å finne noe globalt alvor de egentlig tør å skrive om. Carmona-Alvarez bruker finhakket verdensmytologi til å frese det som uunngåelig er hans egne erfaringer. For det personlige eksil-motivet er ikke til å komme fra i «Inventarium». Barndommens folklore er tydelig ikke-vestlig, og lengselen bort bunner også i historiske omstendigheter, diktatur, redselen for å forsvinne fullstendig. Blant poetsøstrene som påkalles finner vi Nelly Sachs og – i samlingens lengste dikt, også blant de mest sammenfiltrede og gripende – argentinsk-jødiske Alejandra Pizarnik, som Carmona-Alvarez selv har gjendiktet.

Mens vi i bokas vakreste kortdikt ser hvordan fantasien kan trumfe triste livsskjebner: «Mor fortalte/hver gang elven flommet over/og vi var opptatt med å lempe ut vann/tok den et jafs av huset/så forsvant gjerne et gjesterom/et par høner, en geit//Er du der, mor?//Nei, det er den våte gaten/vet du ikke at livet er uendelig?»

I forhold til forgjengerne virker denne samlingen strammere og mindre spøkefull. Fabuleringen og de magiske skrønene tas ikke så langt ut i svingene. Trøkket er følgelig heller ikke like mye til stede, noe som gir rom og luft til å stoppe opp og fylle inn seg selv og sitt eget i tomrommet mellom Carmona

-Alvarez’ mangfoldig duftende og idiomatiske løsøre (= inventarium). Å gå seg vill er jo, på sitt beste, å reflektere over hva og hvor hjem er.