Mennesker vasser gjennom gatene i Karachi, Pakistans finanshovedstad, etter at byen ble rammet av kraftige regnskyll de siste dagene. Regntida i Pakistan varer fra juni til september, før den trekker over til monsunperioden – med hyppige oversvømmelser – i oktober og november.LE
Yoshihide Suga
Navn i nyhetene
Ifølge Reuters skal Yoshihide Suga, regjeringens talsmann, i dag kunngjøre at han stiller til å bli Japans nye statsminister. I går bestemte landets regjeringsparti at det 14. september skal avgjøres hvem som tar over ledervervet, etter at Shinzo Abe, som har vært statsminister siden 2012, gir seg på grunn av helseproblemer.
FOTO: KIM HONG-JI, AFP/NTB SCANPIX KIM HONG-JI
Suga er, skriver Nikkei Asian Review, en mann som starter dagen sin med 100 situps og en 40 minutter lang gåtur – også når det regner. Det antas at 71-åringen vil videreføre forgjengerens linje. Herunder Abes økonomiske politikk, «Abenomics»: kvantitativ lettelse (å øke pengemengden for å oppmuntre banker til å låne ut mer), offentlig pengebruk og strukturelle reformer. LE
Maduro benåder opposisjonspolitikere
I et forsøk på å skape forsoning og dialog har Venezuelas president Nicolás Maduro benådet over 100 opposisjonspolitikere.
Flere av de benådede er medarbeidere av opposisjonsleder og selverklært president Juan Guaidó, deriblant statssjef Roberto Marrero, som i 2019 ble anklaget for å planlegge et angrep som skulle destabilisere Maduros regjering.
Guaidó er derimot ikke blant de benådede. Han er blant dem som har sagt at han kommer til å boikotte parlamentsvalget som skal avholdes i desember. Klassekampen har tidligere skrevet om splittelsen i den venezuelanske opposisjonen på dette punktet. LE
Med andre ord
God skam
Vi treng skam meir enn nokon gong, men den bør vere gjensidig.
Jørn Øyrehagen Sunde
ILLUSTRASJON: CAIN (1896), SKUPTUR AV HENRI VIDAL, I JARDIN DES TUILERIES, PARIS, JASTROW/WIKIMEDIA COMMONS unknown
Flyskam, oljeskam, shoppeskam, skatteskam. Hadde ikkje skam vore eit eldgamalt fenomen og ord, kunne det lett ha vorte kåra til årets nyord. Det kan stå fram som overraskande, fordi mange trudde at skam var noko ein la bak seg med alle mogelege frigjeringa på 1970- og 80-talet.
Når ordet skam no likevel vert nytta i tide og utide, er det fordi vi treng skam på ny. Ikkje minst ser ein dette under koronakrisa. Men kva slags skam?
Berlinmurens fall i 1989 var ei skilsetjande hending. Med den fall dei store verdisystema som hadde halde ei klam hand over verda etter andre verdskrigen. Med i dragsuget gjekk moral som samfunnsregulerande faktor, og med den skam. Litt enkelt sagt kan ein seia at frå no av vart rett og gale eit spørsmål om lov og lovbrot sanksjonert med straff.
På 1990-talet var det vanskeleg å sakna moral som samfunnsregulerande faktor. Meir og meir hadde den vorte eit spørsmål om seksualmoral. Med likestillinga av barn født innanfor og utanfor ekteskap i 1915, avkriminaliseringa av hor – seksuell omgang med andre enn ektefelle – i mellomkrigstida, og avkriminaliseringa av homoseksualitet og sambuarskap i 1972, kunne det difor opplevast som om moral som samfunnsregulerande i stor grad forsvann. Ein kan sjå på utviklinga som eit resultat av opplysning. Men det var heller framveksten av prevensjon og velferdsstaten som gjorde at seksualitet og samlivsformer vart frigjort. Då hadde skam i tusenvis av år vorte brukt som instrument for å verna om familien i tradisjonell forstand som tryggleiksstruktur i samfunnet.
Det var ikkje berre seksualmoralen som endra seg på 1900-talet. Til dømes fagforeiningar, forsikringar, velferdsordningar og kredittsystem var nye strukturar som delvis tok plassen til arbeidsmoral og nyttemoral. Så kvifor vert skam eit tema i dag når ordningane ikkje har forvitra?
«Det er ubehageleg, men nødvendig»
Skam regulerer det som ikkje kan regulerast på anna vis. Lov som samfunnsregulerande faktor opererer med oppdagingsrisiko og straff som instrument for å styra framferd. Når oppdagingsrisikoen og straff er låg eller fråverande, mister lov sin funksjon. Då fell ein tilbake på moral. Og skam er moralen sitt instrument for å styra framferd.
Ein kan setja straff for mange miljø- og klimaskadelege handlingar. Til dømes kan ein ha straff for å kasta plast eller for å la bilen stå på tomgang. Men oppdagingsrisikoen er liten, og då har straff tilsvarande liten effekt. Då vert skam einaste verkande reguleringsinstrument. Dersom skamma er stor nok, vil det gjera at individet sjølv styra sine handlingar bort frå skadeleg framferd. Det same gjeld til dømes oljeskam og shoppeskam.
Skam er ikkje berre nødvendig i ein miljø- og klimasamanheng. Talet på forsikringssvindel har aldri vore høgare. Det skuldast fleire faktorar, mellom anna at handsaminga av mange typar forsikringssaker er nærast heilautomatisert. Det vil seia at den som melder inn eit forsikringskrav aldri held seg til ein person, men saka vert handsama av eit dataprogram som er med å gje selskap store innsparingar og tilsvarande effektiviseringsgevinst. Problemet er at ein kjenner inga skam når ein lyg for ein dataprogram. Dette er ikkje berre eit problem for forsikringsbransjen, men for korleis vi held på å byggja opp offentleg forvaltning.
For stadig meir forvaltning vert automatisert, til dømes i skatteetaten. Svindelmoglegheitene er mange, oppdagingsrisikoen er låg, og det dårlege samvitet vi får når vi lurer andre menneske, vert ikkje aktivert. Den automatiserte forvaltninga i privat og offentleg sektor kan difor vanskeleg verta ein suksess utan at det veks fram ei svindelskam.
Både klimaskam og svindelskam gjeld etablering av haldningar som skal ha langtidsverknad, men under koronakrisa har spørsmålet om skam vorte sett på spissen. Hytteskam var ikkje tilstrekkeleg og ein hadde hastverk, så utfordringa vart i staden løyst gjennom ei forskrift med trugsmål om straff. Syden- og svenskehandelskam har òg berre vore måteleg effektiv. Men situasjonen er mindre akutt, og i desse og andre tilfelle har styresmaktene heller satsa på å byggja haldningar enn å bruka trugsmål om straff. Håpet er truleg at smittevern vert som trafikktryggleik – det er ikkje oppdagingsrisiko som gjer at ein køyrer med bilbelte.
Skam er altså heilt nødvendig som samfunnsregulerande faktor når straff og oppdagingsrisiko ikkje fungerer. Samstundes er det problematisk. Vegen frå samfunnsregulering til undertrykking er kort. All skam knytt til seksualitet i tusenvis av år viser oss dette. Korleis løyser ein så denne gordiske knuten?
Skam bør vera gjensidig, men miljø- og klimaskam og svindelskam er ofte einsidig, slik som seksualskamma. Det vil seia at ein utviklar ein indre sjølvregulering utan ei tilsvarande ytre tilbakehalding styrt av skam.
Det er forventa at ein er ærleg når ein melder inn forsikringskrav eller oppgjev inntekt og utgifter til skatteetaten. Dersom ein tastar eit feil tal eller gløymer ein frist, så vert ein møtte med krav og sanksjonar – uavhengig av skuld. For det finst ingen som føler skam over urimeleg harde sanksjonar på den andre, institusjonelle sida. Skamma er ikkje gjensidig.
Ein sorterer boss og går rundt med handlenett i ryggsekken på grunn av klimaskammen. Samstundes kjem olje- og gassektoren inn under eit fordelaktig skatteregime som produsentar av klimavenleg energi ein berre kan drøyma om. Skamma er igjen einsidig.
Vi treng skam. Akkurat no treng vi syden- og svenskehandelskam, og over lengre tid vil vi trenga enda meir miljø- og klimaskam og svindelskam. Behovet for desse formene vil forsvinna, og nye vil koma til. Det er ubehageleg, men nødvendig. Det store problemet er at skam er einsidig. Det vert eit samfunnsreguleringsinstrument som styrer individuell handling, medan det ikkje finst eit tilsvarande instrument for å styra strukturell handling.
Tek ein ikkje inn over seg dette, vil nye typar skam verta like undertrykkjande og øydeleggjande som seksualskam var det.
Arbeiderpartiet og Senterpartiet må være villige til å trappe ned olja nå, ikke under den neste oljekrisa.
Ida Riis-Johansen, Senterungdommen
BEDRE ENN ERNA? Så lenge Norge fortsetter med oljeleting og -produksjon stadig lenger nordover, i stedet for å gå foran som et godt eksempel, kommer ingenting til å skje med klimamålene, skriver forfatteren. Her fra Arendalsuka i 2018.
FOTO: JOHN TRYGVE TOLLEFSEN John Trygve Tollefsen
Norges neste regjering må ta innover seg at norsk olje- og gassproduksjon må trappes ned. Dersom Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal være et bedre alternativ for klimaet enn den sittende regjeringen, må de ha vilje til å gripe fatt i den virkelige utfordringen: At vi er altfor avhengig av olje.
Framfor at den norske oljealderen forlenges med nye leteområder og at produksjonen flyttes nordover, må nedtrappingen begynne i god tid. Nedtrapping betyr ikke at krana skal skrus av i morgen. Det betyr heller ikke at en ikke anerkjenner den viktige jobben som oljearbeiderne gjør eller hvilken betydning olje har hatt for det norske samfunnet. Tvert imot innebærer det at Norge skal ha et realistisk forhold til klimaendringer og målene både vi og resten av verden har satt oss i Parisavtalen.
Her er derfor fem gode grunner til å trappe ned norsk oljeproduksjon:
1) Klimaet tåler ikke mer olje. Den første og mest åpenbare grunnen til å trappe ned olje- og gassproduksjonen er at klimaendringene truer grunnlaget for menneskelig liv på jorda slik vi kjenner det i dag. Allerede i dag har den globale temperaturen økt med 1,2 grader siden førindustriell tid. Vi er på strak veg mot tregraders oppvarming innen slutten av århundret, og med det en verden med økt matmangel, økt ekstremvær og store ubeboelige soner i områder hvor det bor folk.
Selv om Norge er heldig stilt i forhold til mange andre land, vil vi fremdeles merke endringene gjennom mer nedbør og flom, mer innvandring fra klimautsatte områder og ved at det vil bli mer krevende å importere maten vi trenger. Verden, inkludert Norge, har forpliktet seg til å bli karbonnøytrale innen 2050. Det innebærer kutt i 90 prosent av dagens olje- og gassproduksjon. Vi har i praksis allerede har satt en sluttdato for oljeproduksjonen slik den drives i dag.
2) Om ikke Norge får det til, hvem får det til da? Den evige innvendingen mot å trappe ned er at oljeproduksjonen kun vil bli erstattet av annen, mer forurensende olje og gass. Selv om utslippene fra deler av den norske oljeproduksjonen kan ha noe lavere utslipp enn gjennomsnittet i verden, er uansett utslippene fra produksjonen en forsvinnende liten del av de totale utslippene fra oljas livsløp. Utslippene fra produksjonen utgjør kun omtrent fem prosent av de totale utslippene. All olje er forurensende.
Rike, demokratiske og stabile land som Norge, Canada og Australia må ta innover seg at om ingen land går foran som et godt eksempel, vil ingenting skje. Norge trenger en regjering som er villig til å gå front for å lage en global nedtrappingsavtale. Hvis ikke vi er i stand til et skifte, er ingen det.
«‘Den nye olja’ er ikke én ting, men mange grønne næringer.»
3) Norge liker å se på seg selv som et ‘klimaland’, og har forsøkt å lede veg i forhandlinger og tiltak internasjonalt. Likevel, hvilken troverdighet har vi når vi forventer at andre skal kutte sine utslipp, uten at vi greier å gjøre det selv? Vi bruker store summer på å redde regnskogen, men hører bare med et halvt øre når andre land ber oss holde oss unna iskanten.
Havområdene og iskanten er vår Amazonas. Oljeproduksjonen er vår regnskogbrann. Vi har et internasjonalt forvalteransvar for økosystemene, og vi kan ikke peke på andres feil før vi tar tak i våre egne.
4) Vi må omstille oss før markedet gjør det. Norge eksporterer omtrent 95 prosent av vår fossile naturgass til EU. I likhet med Norge, har EU forpliktet seg til å være karbonnøytrale i 2050 og har lagt fram ambisiøse planer for å utfase bruken av fossile brensler til energiproduksjon, først kull og deretter gass. Dermed vil markedet for nær halvparten av vår eksport av petroleumsprodukter forsvinne innen 30 år. Dersom vi skal sikre arbeidsplasser og framtidig inntjening, gjør vi ikke det ved å fortsette som før. Investeringer i petroleumsnæringen går over lang tid.
Når både regjeringa og stortingspartiene Ap, Sp og Frp bruker penger på utvikling og leting etter olje og gass nå, vil vi låse oss til en lite framtidsretta næring med få muligheter for kontrollert omstilling.
5) Norge er for avhengig av olje. Olje og gass utgjør omtrent halvparten av norsk vareeksport og sysselsetter nærmere 225.000 personer; et veldig betydelig bidrag til det norske fellesskapet som ingen kan se bort ifra. Samtidig gjør det vår økonomi veldig sårbar for nedganger i oljenæringa.
Det stadige spørsmålet er hva Norge skal leve av etter olja. «Den nye olja» er ikke én ting, men mange ulike, grønne næringer, slik som karbonfangst og -lagring, avfallsgjenvinning, bioenergi, produksjon av elektriske ferjer og skip, flytende havvind, batteriproduksjon og hydrogen. Det grønne skiftet er dermed en mulighet for norsk økonomi til å flytte seg fra ett bein til å stå på mange.
Norge har tjent godt på og lært mye av norsk oljeproduksjon. Vi har delt inntektene til det beste for samfunnet og vi har bygd opp imponerende kompetanse. Det vil kreve tilsvarende kompetanse for å bygge opp nye grønne næringer. Det krever at vi investerer i disse framfor å lete etter mer olje.
Norge trenger en regjering som er villig til å ta ansvaret. Hvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener alvor med å ville sikre arbeidsplasser og verdiskaping i hele landet, må de ikke vente på den neste oljekrisa. Olje- og gassnæringa må gradvis fases ut på våre egne premisser.