Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Språk- og medieforsker Ida Vikøren Andersen har undersøkt retoriske strategier i nyhetsdebatter på Facebook:

– Alle taler, ingen lytter

KJØR DEBATT: Kommentarfeltene er borte fra de fleste norske nettaviser, men på Facebook er det fremdeles mulig å kommentere under avisartikler. Forskeren har undersøkt debatter om flyktningkrisa i 2015. FOTO: JONATHAN NACKSTRAND, AFP/NTB SCANPIX, SKJERMDUMPER FRA FACEBOOK JONATHAN NACKSTRAND

Debatter på Facebook er dominert av selvhevdelse og moralsk posisjonering framfor konstruktiv argumentasjon, konkluderer medieviter i en fersk doktorgradsavhandling.

De siste årene har så godt som samtlige norske mediehus kuttet ut kommentarfeltene på egne nettsider. Men på Facebook har de samme mediehusene beholdt sine kontoer hvor leserne blir invitert til å komme med tilbakemeldinger og reaksjoner på kommentarer og nyhetssaker.