Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Ekkoet fra framtida

Munan Øvrelids arbeider ligner ikke på noe annet. Og det til tross for at vi har sett alt før.

KAOTISK: Munan Øvrelid bruker 500 år med kunsthistorie som materiale for sine malerier, men det kaotiske resultatet blir likevel egenartet. Som her i oljemaleriet «A Throw of the Dice». FOTO: GALLERI HAAKEN

Galleri Haaken, Oslo

Står til 13. september

To ting blir nødvendig å gjenta i forbindelse med denne utstillingen. Det første er mest en huskelapp til meg selv, men jeg vil gjerne dele det likevel: Det utkjempes en krig i sjela til enhver mann. Jeg vet hvordan denne krigen startet, og jeg må ikke for et sekund glemme det. Det andre er det spontane svaret jeg ga da jeg for mange år siden ble stilt spørsmålet om hvorfor man skal bruke tid på å gå på utstillinger og se samtidskunst: Fordi samtidskunst er veldig interessant. Derfor.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?