— Amanda Erlandsen, manusforfatter og serieskaper bak «Basic Bitch» til Kampanje
Skiløperne i Norge var så reine og ranke og snille og gode at brunosten og husholdningssafta tøyt ut av ørene mens de overdoserte på Marius-gensere.
— Kari Kristensen i Trønder-Avisa
Det kan virke som en bagatell, men du blir fort drittlei av å kjøpe 10–20 smågaver i året.
— Marte Wulff og Helga Hem i Aftenposten
Så længe etniske minoriteter forsøger at bekæmpe racismen med appeller til majoritetens empati, kan vi være sikre på, at der ikke sker nogen substantiel forandring. For racisme er ikke et spørgsmål om forståelse, den er et spørgsmål om magt.
— Mikas Lang i Information
Men i h…&%§@#!! da???
— Sjefsredaktør Irene Halvorsen i Nationen
Korleis blir (kultur)livet framover om folk er endå meir forsiktige enn styresmaktenes smitteråd?
— Jan Zahl i Stavanger Aftenblad
Medier
Slakter nye etikkregler
Bar Vulkan-skandalen i VG utløste selvransakelse i mediene, men det er liten vilje til å endre etikk-plakaten:
Jonas Brække (tekst) og Hanne Marie Lenth Solbø (foto)
ADVARER: – Dersom reglene i Vær varsom-plakaten blir for detaljerte, vil det frata redaktørene myndighet til å gjøre egne journalistiske vurderinger i enkeltsaker, mener VGs sjefredaktør Gard Steiro. Hanne Marie Lenth Solbø
VGs dekning av den såkalte dansevideoen med Trond Giske i februar 2019 utløste en bølge av selvransakelse i mange av landets mediehus. VG ble seinere felt på flere punkter i Pressens faglige utvalg (PFU).
Avsløringene fikk også mediebransjens egen paraplyorganisasjon til å ta affære. I mars i fjor fikk et eget ekspertutvalg i oppdrag av Norsk Presseforbund å granske pressas forhold til kildene og eventuelt foreslå endringer i Vær varsom-plakaten.
Da utvalgets leder Sven Egil Omdal la fram rapporten, kom han med seks konkrete forslag til innstramminger av det presseetiske regelverket.
Men få av landets største mediehus har sans for forslagene, viser høringsuttalelsene som hittil er sendt til Presseforbundet.
– En av styrkene ved Vær-varsom-plakaten er at den ikke er for detaljert på en del områder. Et etisk rammeverk for pressa må være av en overordnet karakter og unngå formuleringer som kan føre til detaljstyring av journalistikken i det enkelte mediehus, sier VG-redaktør Gard Steiro.
Kritiserer Presseforbundet
Et av forslagene utvalget kom med, var å presisere i Vær-varsom-plakaten at personkarakteristikker og udokumenterbare påstander ikke framsettes anonymt.
Alexandra Beverfjord Terje Bendiksby
Men VGs sjefredaktør Gard Steiro frykter at en slik endring kan gjøre det vanskeligere å få fram viktige varslingssaker.
– Når det gjelder forslaget om å forby personkarakteristikker fra anonyme kilder, så mener vi at dette allerede er godt fanget opp i en annen regel i Vær varsom-plakaten, nemlig den som handler om å vise særlig aktsomhet i behandlingen av informasjon fra anonyme kilder, sier Steiro.
Både VG og Dagbladet kritiserer Presseforbundet for å ta utgangspunkt i Bar Vulkan-saken for en gjennomgang av etikkreglene.
«Presseforbundet bør ikke gjøre Bar Vulkan-saken til et generelt problem for pressen», skriver Dagbladets sjefredaktør Alexandra Beverfjord i sin høringsuttalelse.
– PFUs behandling av klagesaken mot VG, som førte til fellelse, viser at det eksisterende regelverket fungerer godt, sier Beverfjord og legger til:
– Vi ønsker en debatt om hvordan pressa håndterer presseetikken, men kan ikke se at det er behov for å endre regelverket som følge av Bar Vulkan-saken.
– Forunderlig gap
– Det er et forunderlig gap mellom den begeistringen som kildeutvalgets rapport ble møtt med i pressa, og motstanden mot endringer som nå kommer til syne.
Det sier journalist og mediekritiker Anki Gerhardsen, som selv satt i kildeutvalget.
– Da rapporten kom, mente de fleste mediene at den reiste problemstillinger som både var viktige og nødvendige, påpeker hun.
Gerhardsen synes det er et paradoks at redaktørene i landets største mediehus ikke er mer interessert i å klargjøre Vær-varsom-plakatens regler om forholdet til kildene.
– Vi gjennomførte et hundretall intervjuer med redaktører, journalister og kilder, og svarene tydet på at det hersker total forvirring om hva regelverket betyr og hvordan det praktiseres. Dersom presseetikken ifølge redaktørene er god nok, hvorfor praktiseres dette så ulikt?
«PFUs behandling viser at det eksisterende regelverket fungerer godt»
— ALEXANDRA BEVERFJORD, SJEFREDAKTØR I DAGBLADET
Flere varsler motstand
Høringsfristen for Kildeutvalgets rapport har Presseforbundet satt til 1. oktober. Hittil er det bare kommet inn fem uttalelser. Norsk Journalistlag er i hovedsak positive, men foreslår en rekke forbedringer i ordlyden i utvalgets forslag.
I likhet med VG og Dagbladets sjefredaktører er Stavanger Aftenblads sjefredaktør Lars Helle kritisk forslagene, «som vi i det vesentligste mener er unødvendige og kan bidra til uklarhet».
Klassekampen har også spurt redaktørene i Aftenposten og Dagens Næringsliv om de vil stille seg avvisende til endringsforslagene i deres høringsuttalelser.
– Rapporten har ført til en bevisstgjøring om presseetikk i redaksjonene. Men vi støtter ikke forslagene til endringer i plakaten, som vi mener er veldig god slik den står i dag, sier Aftenpostens nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen.
Gry Egenes, redaktør for metode og etikk i Dagens Næringsliv, gir ros til utvalgets rapport, ikke minst utvalgets avdekning av ulik sitatpraksis i norske redaksjoner.
– Forslagene til endring i Vær varsom-plakaten synes vi derimot jevnt over er lite treffsikre. Mange av forslagene har utilsiktede effekter, og mange av problemene som diskuteres, er allerede godt regulert i dag, sier Egenes.
– Litt arrogant av mediene
Kildeutvalgets leder Sven Egil Omdal, som tidligere har hatt flere lederstillinger i Stavanger Aftenblad, er overrasket at redaktørene avviser så godt som samtlige forslag til endringer i Vær varsom-plakaten.
– Hvis du leser rapporten vår, vil du se hvordan både journalister og redaktører lister opp en rekke lærdommer man bør trekke av Bar Vulkan-saken. Da blir det litt arrogant å hevde at det overhodet ikke er noe feil med regelverket sier Omdal til Klassekampen.
Sven Egil Omdal Foto: Monica Fagereng Larsen
Et av utvalgets viktigste forslag var å begrense medienes adgang til å gjengi personkarakteristikker og udokumenterbare påstander fra anonyme kilder, en metode som blant annet ble benyttet i medienes dekning av metoo.
En avvisning av dette forslaget vil være beklagelig, mener utvalgslederen. Han udtyper:
– Jeg leser akkurat nå Åsa Linderborgs bok om metoo, som drøfter spørsmålet om enkeltmenneskets verdi og integritet mot pressas bruk av anonyme kilder. Dersom man godtar at noen anonymt kan framsette udokumenterbare påstander, blir den som er anklaget, også fratatt retten til å forsvare seg. Det kan aldri være pressas oppgave.
«Logisk brist», mente Aftenpostens anmelder Mari Grydeland om en scene i Tom Egelands nyeste finanskrim «Kongen», hvor en kidnappet kvinne skriver følgende beskjed på innsida av et dolokk: «Monica Collett Archer. Kjører nordover i hvit Transit med 2 italienske menn». «Det går faktisk ikke an å skrive så mye på innsida av et dolokk, ikke med en leppestift av merket Yves Saint Laurent Rouge Pur Couture. Prøv selv», oppfordret anmelderen. Egeland prøvde selv og sendte resultatet per post til anmelderen.Thomas Espevik
«Vi kommer til kort»
TELEGRAM:
FOTO: GORM KALLESTAD, NTB SCANPIX Gorm Kallestad
Det var en selvkritisk Anne Cathrine Knudsen som åpnet Gyldendals presentasjon av høstens bøker i går. Den rutinerte direktøren for Gyldendal Litteratur kunne fortelle at forlaget har gått i seg selv, i lys av Black Lives Matter-bevegelsen og den antirasistiske aktivismen som har preget norsk offentlighet det siste halve året.
Knudsen spurte om forlaget var gode nok på representativitet og konkluderte selv: «Svaret på dette er nei. Vi kommer til kort». I den direktesendte pressekonferansen måtte Knudsen erkjenne at Gyldendal ikke representerer bredt nok det samfunnet forlaget skal være her for.
Videre kunne direktøren forsikre om at forlaget ønsker å gjøre noe med dette problemet. Hun pekte på at representativitet er noe som kan påvirkes både når forlaget ansetter og når det antas nye manus.
«Vi må aktivt ut og se etter stemmer som fortjener å bli hørt av flere (...). Vi må nå ut til minoritetene og vi må sikre at de som ikke representeres har en stemme her hos oss», sa Knudsen.Thomas Espevik
Internasjonalen
INTERNASJONALEN: Marge Simpson, hes og høyhåret husmor i «The Simpsons», har lagt seg ut med Trump-rådgiver Jenna Ellis. Det begynte med at Ellis sammenliknet stemmen til visepresidentkandidat Kamala Harris med fru Simpsons. Via Twitter vedgår Marge at hun er forulempet: «Jeg skulle til å si at jeg er pissed off, men jeg er redd for at de sensurerer det.» Ellis svarer at Marge «sikkert skal stemme på Demokratene … via post».BW