Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Elsparkesykler

Voi, Zvipp, Lime, Lebo, Ryde, Dott!

PREGER BYBILDET: Liv Clemens frykter mer kaos og ulykker om ikke politikerne snart rydder opp. Her elsparkesykler utenfor Oslo sentralstasjon. FOTO: ANNIKA BYRDE, NTB SCANPIX Annika Byrde

Bak disse kvikke og korte navnene skjuler det seg nærmere 14.000 elsparkesykler som ligger henslengt på gater og fortau til stor frustrasjon for altfor mange. Det hele startet i det små, som et litt gøyalt innslag i bybildet. Det er snart et halvt år siden. Det har utviklet seg til en pandemi, med en helt skremmende formeringsevne. Og det virker som alle er enige om akkurat det. Men det er verre med virkemidlene, ett års tid før neste valg.

Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, sier: «Jeg har nå bedt bymiljøetaten om å taue inn elsparkesyklene. De hindrer framkommeligheten og er til fare for sikkerheten. Men vi har ikke hjemmel til å bøtelegge.» Han lover dog at tauingen vil starte i neste uke. Og legger til at tålmodigheten er brukt opp.

Det betviles! Er det noen som har tålmodighet, så er det nettopp politikere og byråkrater. Bergen og Trondheim har gått til sak mot selskapene – og tapt. Ryde har til og med gått ut og fortalt hvor enkelt og ukomplisert det har vært å etablere seg i Norge. Vi har antagelig bare sett begynnelsen på dette gründereventyret. Flere selskaper kommer inn. Mer kaos og flere ulykker. Kanskje vil en rekke dødsfall virke dempende.

«Kanskje vil en rekke dødsfall virke dempende.»

I Bygdøy allé er det nå sykkelstier i begge retninger. Til stor glede for syklister. Elsparkerne foretrekker fortau! Der suser de slalåm mellom gående i alle aldre, barnevogner, hunder, eldre med triller, svaksynte og hørselssvekkede.

Voi sier at de har daglige patruljer som rydder feilparkerte sykler. Bra, men de er bare én av altfor mange aktører. Skadelegevakten har bedt selskapene om å sperre syklene for bruk på natten. Ingen reaksjon!

De unge – som er mange, og en sterk velgergruppe – opplever elsparken som et meget viktig tilbud. Syklene er lett tilgjengelige, billige for kortvarig bruk, men har forstemmende kort levetid – mellom to og fire måneder.

Er det umulig å kreve at syklene ikke skal brukes på fortau? At det er påbudt med hjelm? At de skal settes på bestemte steder etter bruk, som bysyklene? Og at vi bestemmer når nok er nok?