Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Louisianas store utstilling av surrealismens kvinner utvider forestillingen om hva og hvem kunstbevegelsen innbefattet.

En utvidelse av kanon

FRIGJØRENDE: Når den kvinnelige kroppen har fungert som modell for det mannlige blikket gjennom hele kunsthistorien, er det frigjørende å se en naken mannsskikkelse i samme posisjon. Dette er Leonor Finis «Jordgudinne våker over en ung manns søvn» (1946). FOTO: VG BILD-KUNST, BONN 2019
USTABILT: I de kvinnelige surrealistenes selvportretter er blikket og kroppen aldri i en stabil posisjon. Frida Kahlo: «Selvportrett med tornehalsbånd og kolibri» (1940).FOTO: NATHAN KEAY, MCA CHICAGO | VILL: Claude Cahun er så vill og radikal at hun selv i dag framstår nådeløs i sin kritikk av kjønnsrollene. Her er hennes «Selvportrett (‘Du kan ikke kysse meg … Jeg trener’)» (cirka 1927).

© Information Oversatt av Lars Nygaard.