Winston Churchill hadde gode og dårlige sider. Hans ettermæle gir stadig næring til debatt. En av hans mindre heldige beslutninger var valget av vitenskapsrådgiver, nemlig Frederick A. Lindemann, en arrogant professor i fysikk fra Oxford. I 1935 fikk Churchill ham inn i en komité ledet av den briljante Henry Tizard. På tross av Lindemanns motvilje, lyktes det Tizard å prioritere radar, og han fikk Royal Air Force til å ta systemet raskt i bruk. Hadde ikke det engelske jagerforsvaret hatt radarstøtte under The Battle of Britain sommeren 1940, kunne Görings Luftwaffe ha nedkjempet R. A. F og lagt England åpent for tysk invasjon.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Hva må endres?
DebattSkole
Siri Wieberg Klausen refererer i en kronikk i Klassekampen 5. august til Alan Liu som hevder at vår tids mennesker tilegner seg kunnskap gjennom en virtuell virkelighet. Mye informasjon kan utvilsomt hentes fra nettet, men det blir ikke nødvendigvis kunnskap. Selv om skoleelever er dyktige til å lage lekre power-point-presentasjoner, kan innholdet bli noe overfladisk som er fort glemt. Wieberg Klausen referer også til Peter de Bolla som påpeker at kunnskap er noe vi tilegner oss når noe nytt bygges inn i det vi kan fra før. Det vil si slik vi alltid har bygget kunnskap.