Du kan bla til neste sideBla med piltastene
VitenPersepsjon

Lukta av film

Lukt vekker følelser og minner. Hvorfor klarer vi ikke å formidle lukt ved hjelp av teknologi?

SE OG HØR: Man har lenge jobbet med å utvide sanseinntrykk i kinosalen. Her tester et britisk kinopublikum ut 3D-briller så tidlig som i 1951. FOTO: HULTON ARCHIVE

Hvorfor ikke engasjere flere sanser enn syn og hørsel? Slik tenkte produsentene av filmen «Scent of Mystery» i 1960. Så de lanserte den første og hittil eneste spillefilmen i «glorious Smell-O-Vision». Noen utvalgte kinosaler ble utstyrt med anordninger der ulike lukter ble sendt gjennom rør ut til kinosetene. Nå skulle endelig publikum få en fullverdig sanseopplevelse på kino!

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?