Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Teknologiens superspredere

TOK AV: Noen trender dabber av, skriver Bjørn Vassnes. Her en reklame fra 1966. Sveisen gikk av moten, men kjøleskapet var heldigvis kommet for å bli. FOTO: LEIF ØRNELUND, OSLO MUSEUM Oslo Museum

Lærdommer fra smitteepisoder kan gi en utvidet forståelse av mote og innovasjoner.

Smittespredning er et eksempel på det Ronald Ross kalte «dependent happenings», hendelser som påvirket hverandre, og de fulgte ofte en kurve som liknet på en langstrakt S. Etter de første smittetilfellene, «utbruddet», kunne antallet begynne å øke eksponensielt, akselererende, dersom smitten «tok av» (mange, kanskje de fleste, smitteepisoder tar ikke av, men bare ebber ut). Økningen var ofte sterkest når antallet smittede passerte 20 prosent av befolkningen, men så etterhvert begynte kurven å flate ut, fordi antallet mottakelige minket.