Med to møter mellom jazz og folkemusikk på plakaten under årets Oslo Jazzfestival, nøster vi litt i bakgrunnen for sammenkomsten av disse to uttrykkene i norsk jazzhistorie.
«All musikk er folkemusikk. Jeg har aldri hørt noen hest synge noen sang», skal Louis Armstrong en gang ha sagt. Nå kan man selvfølgelig pirke i dette argumentet og påpeke at det så visst finnes sang i dyreriket, selv om hesten nok ikke er blant dens fremste utøvere. La oss i stedet konsentrere oss om det som nok var Armstrongs hovedpoeng her, at all musikk har utspring i folket, og se litt på koblingene mellom folkemusikk, her norsk folkemusikk, og jazz. Dette er en musikalsk kombinasjon som mange prominente norske jazzmusikere har sett potensialet i og arbeidet med, blant annet fordi den nok er mer naturlig enn mange kanskje skulle tro. I dette landskapet ligger også to prosjekter som skal fremføres denne avkortede festivalsommeren. Jeg tenker da på jubileumskonserten med Arild Andersens «Sagn», og Erlend Apneseths langt ferskere «Fragmentarium».