Det handler om prinsippene, Hanssen
Leder i Forfatterforbundet Eystein Hanssen spør meg i sitt svar 6. juni i Klassekampen om jeg mener at ikke samtlige opphavere skal få være med å styre vederlagene som opphaverne er med på å opparbeide. Min rolle, som er forskerens rolle, er ikke nødvendigvis å mene noe om hvilke opphavere som skal få styresett til vederlagsmidlene. Jeg peker på at slik det har fungert til nå så får ikke alle forfattere som har verk til utlån i biblioteket kompensasjon for det gjennom bibliotekvederlaget. Dette kan synes urettferdig. Men mener Hanssen at det er rettferdig og juridisk rettmessig at forfattere eller opphavere får ta del i midlene på ulike vilkår, altså på bakgrunn av forskjellige medlemskriterier?
Han ber meg sjekke kildene når det gjelder kriterier for opptak til Forfatterforbundet. Når Forfatterforbundets egne hjemmesider samt flere aviser, deriblant Dagsavisen (13. mars 2018) og Klassekampen på ulike tidspunkt refererer til at ISBN-nummer er opptakskriterium, så er det vel snarere Forfatterforbundet selv som må ta på egen kappe at det er svært uklart hvilke medlemskriterier de opererer med.
Jeg ser ikke den helt store forskjellen foruten at medlemskriterium i form av utgivelse med ISBN-nummer fremstår som mer presist, konkret og håndterbart enn «et utgitt skjønnlitterært verk og skjønnlitterær virksomhet i Norge».
I begge tilfeller står mitt poeng seg: Medlemskriteriene til Forfatterforbundet og organisasjonene bak Norsk forfatter- og oversetterfond (NFOF) er så vesensforskjellige at det medfører et misforhold når organisasjonene skal spille på lik linje i fordelingen av bibliotekvederlagsmidlene og Kopinor-midler. Det er, som jeg skriver i mitt innlegg 4. juni, snakk om hvilke prinsipper som skal ligge til grunn for fordelingen av statlige kulturkroner. Kunstnerisk kvalitet har med få unntak vært rådende, både på litteraturfeltet og i andre kunstfelt til nå. Hva er alternativet?
Jeg har ikke snakket med Hanssen eller med representanter for organisasjonene bak NFOF. Med mitt blikk utenfra ser jeg verken på Forfatterforbundet eller de andre skribentorganisasjonene som noen trussel mot kvalitet i litteraturen, mot prinsippet om solidaritet mellom forfattere eller mot armlengdes avstand-prinsippet. De to førstnevnte, litterær kvalitet og solidaritet med kolleger, er samtlige organisasjoner representanter for. Prinsippet om armlengdes avstand er det først og fremst staten og ikke organisasjonene som er forpliktet til å overholde, der det skal gjelde.