Tollef Ås svarer i Klassekampen 21. april på vårt innlegg om Taiwan og WHO. Ås kommer med en rekke feilslutninger i sitt svar. Av plasshensyn må vi begrense omfanget av tilsvaret. Her setter vi fokus på to temaer som har vært gjengangere i norsk presse i den senere tid: det forenklede narrativet om demokrati mot diktatur, og troen på tall fra Kina.
Tenk på et tall!
I krisesituasjoner står vi overfor usikkerhet. Samtidig krever de handling. Dermed øker behovet for kunnskap. Vi skulle gjerne kjent alle effektene av stengte barnehager og skoler, før vi stengte dem. Er det et virkningsfullt smitteverntiltak? Hva vil det bety for barn og unge? Hvilken effekt har stengingen på samfunnsøkonomien? Statistisk sentralbyrå (SSB) har nå besvart sistnevnte. Tapet anslås å være svimlende 1,7 milliarder kroner hver dag. En del av dette (om lag 250 millioner) tilskrives foreldres reduserte produktivitet. Resten (drøyt 1,4 milliarder) er en følge av «tapt humankapital grunnet tapt læring», og gir seg utslag i redusert livsløpsinntekt. Hver dag taper hvert barnehagebarn og hver grunnskoleelev 1684 kroner i fremtidig inntekt.