Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Allmannvei og bygdevei, kongevei og saltvei: Vi begynner å få øynene opp for hvilke kulturhistoriske skatter de gamle veifarene er.

Veienes historie

KONGEVEIEN: Vindhellaveien er med sine karakteristiske svinger den mest kjente delen av Kongeveien over Filefjell, som nå er ferdig restaurert. FOTO: TORE MEEK, NTB SCANPIX Tore Meek

Landsloven sa at bøndene skulle stevnes til veiarbeid tre ganger i året, onnimellom.

I disse dager synes diskusjonene rundt aktuelle veiprosjekter som E18 fra Oslo til Asker, bypakker, bompenger, autopass og veiavgifter ingen ende ta. Men engasjement rundt vei og ferdsel er på ingen måte av ny dato. Bestemmelser og forordninger om vei, veistandard, veianlegg og vei-vedlikehold har preget store deler av norgeshistorien. Dette forteller hvor sentralt alt som hører til ferd og ferdsel er for ethvert samfunn. I dette langstrakte og fjellrike landet var vann, sjø og hav i lange tider de enkleste fremkomstveier. Etter hvert kom ordentlige veier, så jernbane og endelig lufttransport. Veienes historie er nå noe for seg ettersom kildene er så gamle, rikholdige og fascinerende. Utviklingen i denne delen av kulturhistorien kan følges i lovmaterialet.