Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Har du noen gang lurt på hvorfor First Price-produkter må se så stygge ut?

Pris og verdi

© ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

Man pleier å si om økonomer at de veit prisen på alt og verdien av ingenting. Men i økonomisk analyse er pris ansett som ensbetydende med verdi. I utgangspunktet har man ikke noen direkte pekepinn på verdien av noe. Mikroøkonomisk pristeori gir ett forslag. I modellen møtes tilbud og etterspørsel slik at det er aktørene i det frie markedet som sammen finner den virkelig verdien. Verdien er altså lik prisen, som er midtpunktet hvor selgere og kjøper utveksler varen til den henholdsvis laveste prisen de vil gi slipp for den, og den høyeste summen de vil betale for den.

Økonomene Morten Jerven, Erik S. Reinert, Maria Walberg, Rune Skarstein, Chr. Anton Smedshaug og Marie Sneve Martinussen skriver onsdager i Klassekampen.