Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattFolkeretten

Uklokt, ja, men ikke noe folkerettsbrudd

Geir Ulfstein bestrider 25. januar vår påstand om at angrepet på Muhanis og Soleimani i Bagdad 3. januar trolig ikke brøt folkerettens regler. Vi er ikke overbevist.

Temaet er ikke om det er riktig at USA, Nato og Norge er til stede i Irak, eller om det er klokt å drepe representanter for andre stater. Spørsmålet er om angrepet var et brudd på folkeretten.

Vi forstår det slik at Ulfstein ikke bestrider at det foregår væpnede angrep mellom partene på irakisk territorium, og at humanitærretten derfor gjelder. Uenigheten består i om og hvordan selvforsvar under FN-pakten regulerer forholdet.

Vårt utgangspunkt er at FN-pakten ikke dekker de ulike angrepene i den eskalerende konflikten mellom irakisk sjiamilits med iranske støttespillere mot amerikanske styrker i Irak. Sjiamilits har angrepet amerikanske mål i Irak i økende omfang i 2019. USA har kommet med motsvar. I romjulen svarte USA med å angripe fem baser som drepte 25 sjiamilits. Begge stridende parter befinner seg allerede på irakisk territorium.

FN-paktens maktforbud dreier seg i all hovedsak om militære angrep mot en stats suverenitet og territorielle integritet. Denne delen av folkeretten regulerer ikke krigføring som allerede foregår – dette reguleres av internasjonal humanitær rett, som aldri tar hensyn til om den første maktbruken var lovlig. Amerikanske og iranske militære er på irakisk territorium etter irakisk invitasjon. Invitasjonen dekker ikke fiendtlighetene mellom amerikanerne og sjiamilits inne i Irak.

Spørsmålet er om denne maktbruken kan ses som brudd på FN-paktens maktforbud. Vi mener at når begge parter i denne væpnede konflikten allerede befinner seg lovlig på et lands territorium, kan det normalt ikke klassifiseres som et brudd på FN-pakten. Det ville være det samme som å si at maktforbudet i FN-pakten er brutt når Taliban-soldater angriper norske styrker i Afghanistan. Folkerettens maktforbud kan ikke sidestilles med krav om inngrepshjemmel under nasjonalrett. FN-paktens maktforbud og reglene ad bellum detaljregulerer ikke denne form for angrep og motangrep i en eskalerende fellesartikkel 3-situasjon.

Når USA melder inn angrepet som selvforsvar, er dette trolig gjort av politiske grunner. USA kan ha interesse i å fremstille dette som angrep mot USA (fra Iran). Det forandrer ikke de folkerettslige realitetene.

Vi deler Ulfsteins bekymring om at norske myndigheter tidvis unnlater å kritisere andre staters brudd på folkeretten. Vårt poeng er at når det skapes et inntrykk av at folkeretten brytes hele tiden, fører det til mindre press på norske myndigheter for å protestere de (ganske få gangene) hvor folkeretten faktisk brytes. At angrepet ikke brøt med folkeretten, forhindrer heller ikke Norge fra å kritisere USA for å ha handlet uklokt.