Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Notert

Blogg har passert kino

NOTERT:

FOTO: MARIT HOMMEDAL, NTB SCANPIX Marit Hommedal

En ny rapport viser at reklamemarkedet for norske bloggere, her ved «fotballfrue» Caroline Berg Eriksen, er større enn for kino og ukepresse. Ifølge det svenske Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) solgte norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler reklame for 237 millioner kroner i fjor. I år er salget ventet å stige med 22 prosent, skriver Kampanje. Til sammenlikning er det ventet at reklamemarkedet til kino og ukepresse i år vil ligge på i overkant av 200 millioner og 157 millioner kroner.©NTB

Greta inn i ordlista

SÅNN GÅR DAGENE:

FOTO: PAUL WHITE, AP/NTB SCANPIX Paul White

Tidligere denne måneden ble «klimabrøl» kåret til årets ord 2019 av Språkrådet. Nå har rådets svenske ekvivalent løftet fram de mest interessante nyordene i Sverige i år, og ikke overraskende handler også mange av dem om klima. På lista finner vi dystre artdöden («den storskaliga utplåningen av djur- og växarter under människans tidsålder») og klimatnödläge («tilstand som kräver omedelbara åtgärder för att motverka klimatförändringar»). Men også håpefulle ord som klimatstrejk og Gretaeffekten har kommet med i oversikten.

Fjorårets mest omtalte svenske nyord, flygskam (som også er eksportert til en rekke andre språk), ser ut til å ha gitt opphav til to nye begreper på årets liste: smygflyga og tågskryta. Det første ordet viser til det å bruke fly som framkostmiddel uten å fortelle om det, mens det andre betyr å skryte av å reise med tog (i stedet for fly).

Ellers er mye av lista farget av et mørkt syn på samtida, les: hybridkrig og popcornhjärna. Men et japansk henteord redder dagen: ikigai (opplevelsen av at tilværelsen er meningsfull). Vi får kjempe på i 2020.

Rettelse

Retting

På navnesida i går siterte vi forfatter Vidar Kvalshaug på at ikke alle Ari Behns noveller «er like tilgjengelige lenger». Dette er ikke riktig. Alle Behns utgivelser på Kolon forlag er fortsatt i salg, herunder de tre novellesamlingene «Trist som faen», «Talent for lykke» og «Tiger i hagen». Vi beklager. Red.

Internasjonalen
WILL OLIVER

INTERNASJONALEN: Ingen bøker har solgt mer i USA det siste tiåret enn «Fifty Shades»-trilogien til E.L. James, skriver Publishers Weekly. Bøkene «50 Shades of Grey», «Fifty Shades Darker» og «Fifty Shades Free» ligger på henholdsvis første, andre og tredje plass på 2010-tallets bestselgerliste. Til sammen har bøkene solgt i 35 millioner eksemplarer i USA. På fjerdeplass ligger ungdomsboka «The Hunger Games» av Suzanne Collins. BW