Velkommen til dagfengselet
Pedagogen John Holts kritikk av skolesystemet på 60-tallet er fortsatt overraskende aktuell, skriver Espen Schaanning.

I den nye overordnede delen av læreplanverket for skolen, som ble lansert av kunnskapsminister Jan Tore Sanner 18. november, har man store ambisjoner vedrørende barn og unges ve og vel. Det overordnede mål er «elevens beste», og skolen skal verdsette «mangfold» og «ulikheter». Skolen skal dessuten bidra til at elevene opplever «tilhørighet», «samhold», «nysgjerrighet», «trygghet», «skaperglede», «engasjement», «utforskertrang», «naturglede», «lærelyst», «læringsglede», «mestring», «trivsel», «respekt» og «anerkjennelse». Alle elever skal behandles «likeverdig» og gis «tilpasset opplæring», og gjennom «elevmedvirkning» og «medansvar», skal de oppleve «demokrati i praksis» og at de «blir hørt».
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent