Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Boken «Drømmepalasset» – og gjenåpnede Frogner kino, som den handler om – aktualiserer kinoens særegne sosiale og kulturelle fellesskap.

Sammen i mørket

ATMOSFÆRISK: Frogner kino åpnet i 1926, med interiør av funksjonalismepioneren Lars Backer. Axel Revold sto bak maleriet fremme ved lerretet: en gresk hage med tempelsøyler på sidene. FOTO: (TROLIG) ANDERS BEER WILSE/NASJONALMUSEET

Jeg antar at det ikke er mange av oss, men jeg er blant dem som fortsatt husker «Karachi», Oddvar Einarsons narkothriller fra 1989 med Amanda Ooms og Jon Eikemo i hovedrollene. Årsaken er ikke filmen i seg selv – en temmelig outrert scene hvor Ooms maler sin egen kropp med rulle, til tross. Grunnen er at jeg ble forhørt av en myndig kinoansatt, som lurte på om jeg og klassekameraten min var gamle nok til å se filmen. At vi begge var under aldersgrensen, hadde vedkommende helt rett i, men min mer geskjeftige venn snakket oss inn uansett.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.