Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

En far fanget i folket

Det Norske Teatret har laget godt teater av en politisk tirade.

KONTURER: Delvis henvendt mot oss, delvis snakkende inn i et kamera bak veggen av plast, forteller skuespiller Emil Johnsen barndomshistorier som henter frem den egenrådige faren, skriver Karl Kristian Bekeng.FOTO: DAG JENSSEN

Det Norske Teatret

Av Edouard Luis

Regi: Kjersti Horn

Oversatt av: Tove Bakke

Scenograf og kostymedesigner: Sven Haraldsson

Lyddesigner: Erik Hedin

Med: Emil Johnsen

«Rasisme» defineres i begynnelsen av «Kven drap far min» som å «gjøre visse befolkningsgrupper mer utsatt for en for tidlig død.» Definisjonen er hentet fra den amerikanske akademikeren Ruth Gilmore, men kan ifølge den franske forfatteren Edouard Louis passe godt på alle former for sosial undertrykkelse, enten det bygger på kjønn, hudfarge eller klasse. For å prente det inn i oss skrives «rasisme» med røde bokstaver på veggen av gjennomsiktig plast som henger tvers over scenen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?