Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Abstraksjon til hverdags

Bjørnulf Dyrud har begge beina plantet i abstraksjonen, men stikker tåa i landskapstradisjonen.

SVÆRE GREIER: Det er symptomatisk at nær sagt alle bilder i galleriet framstår som utført i monumental størrelse, enda det maks er to-tre stykker som er virkelig svære. Blant dem er «Veiviser», som måler 200 x 200 centimeter. FOTO: GALLERI BRISKEBY

Galleri Briskeby, Oslo

Står til 6. oktober.

Det å male abstrakt er en risikosport for de aller fleste kunstnere, men den mest selvfølgelige ting i verden for de få. Dette er for lengst et etablert faktum, og slett ikke noen nyhet. Likevel bør alle tenke over følgende et par sekunder før de slukker lyset for natta: I løpet av den tida dere ligger der og snorker er det noen, et eller annet sted i verden, som for alvor utfordrer grensene. Ikke bare mellom figurasjon og abstraksjon, eller en gang innenfor maleriet eller det vi fortsatt kaller for samtidskunst – nei, jeg snakker om absolutt alle menneskeskapte grenser, overalt og i alle sammenhenger. Hver natt skjer dette mens dere ligger og sover – noen stanger hodet mot en grense, som jo i realiteten er en begrensning, med sikte på enten å flytte den eller å utradere den. Tenk det.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?