Fredrik Værslev og Ingrid Lønningdal bringer omverdenen inn i galleriet og modernismen inn i hverdagen.
Kåre Bulie, kunst@klassekampen.no
HVERDAG OG MODERNISME: Fredrik Værslevs serie «Åpent vindu» gir assosiasjoner til både vinduets sprosser og til det modernistiske maleriets geometri. Maleritradisjonen koples til noe hverdagslig. FOTO: VEGARD KLEVEN VEGARD KLEVEN +479840884 info@vegardkleven.no
«[S]kulpturen min [var] deprimert, uten av jeg visste hvorfor», sa kunstner Anna Daniell til Klassekampen i fjor. Løsningen ble en terapiform utenom det vanlige: For å hjelpe skulpturen på beina lot Daniell forfatter Vigdis Hjorth intervjue den en hel dag. Og når Daniell åpner utstillingen «Konferanse» på Kunsthall Trondheim i morgen, er det også med intensjon om å få skulpturene sine i tale: Her har hun samlet skulpturer fra hele sitt kunstnerskap for å utveksle tanker og ideer med sin betrakter. SHH
«Barn» er den fineste norske filmen siden «Oslo, 31. august».
Benjamin Yazdan
KRISESTEMNING: I «Barn» tar trettenårige Lykke (Ella Øverbye), dattera til den profilerte Ap-politikeren Sigurd (Hans Olav Brenner) og Klassekampen-journalisten Eva (Andrea Bræin Hovig), livet av sønnen til en Frp-er. FOTO: LARS OLAV DYBVIG Lars Olav Dybvig
Norge, 2019
Regi: Dag Johan Haugerud.
Med: Henriette Steenstrup, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Andrea Bræin Hovig, Hans Olav Brenner, Ella Øverbye.
Lengde: 1 t. 37 min.
Dag Johan Haugeruds «Barn» er en triumf for regissøren, men også et prov på hvor uomgjengelig Dag Solstad er blitt for enhver ambisiøs samfunnsdiagnose. Filmen ivaretar nesten alt av hans finfølelse for hvordan den utdannede middelklassens galleri av masker blir formgitt, forvaltet og ført videre i familien så vel som i institusjonene.
«Barn» hadde verdenspremiere på Venezia-festivalen i går. Filmen kommer på norske kinoer fredag i neste uke.