Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Ideen om at kunst skal være så avansert og intellektuell gjør at vi ikke ser kunsten for bare ord, skriver Kjetil Røed.

Den gode, banale samtalen

LIVETS SØTE DROPS: Verket «Untitled (Placebo» av Félix González-Torres, som består av tusenvis av drops, sier noe om døden som alle kan relatere seg til, skriver Kjetil Røed. © FOTO: MUSEUM 8OF MODERN ART

Jeg spaserer rundt på Momentum, kunstbiennalen i Moss som med denne utgave har holdt det gående i tjue år. Det er altså den tiende varianten jeg befinner meg i, «The Emotional Exhibition» som den heter (uten at jeg ser spesielt mye følelser eller forsøk på å forstå dem her). I innledningen til biennalekatalogen leser jeg at den «beveger seg forbi språket, forbi forståelsen, som skal få oss til å forstå at det er med følelsene – og det kroppslige som er knyttet til følelsene – at vi kan ta kompleksiteten innover oss.»