Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Velkledd: Kristin Fridtuns grundige bok viser sammenhengene mellom bildebruk og språksyn.

Språkets nye klær

HODELØST: En reklame for Mr. Leggs-bukser i Playboy i 1962 var ikke fremmed for språklek. FOTO: CLASSIC FILM, FLICKR
Litteratur

Kristin Fridtun

Språket er ei bukse. Om biletbruken i norsk språkdebatt

Litteratur

Samlaget 2019, 402 sider

Er det noen sammenheng mellom språksynet og holdningene til norske språkdebattanter? Og hvordan tenker meningsmotstanderne våre? Bakgrunnen for spørsmålene er innsikten Kristin Fridtun fikk da hun stifta bekjentskap med metaforteorien til lingvistikkprofessor George Lakoff og psykologiprofessor Mark Johnson: Metaforer er ikke primært noe vi bruker til pynt. De er mentale størrelser som strukturerer tankene våre og styrer hvordan vi forstår ulike ideer. Særlig det abstrakte har vi behov for å konkretisere for i det hele tatt å kunne begripe. Det gjelder også selve språket. For å snakke om det, sier Fridtun, må vi bruke metaforer.