Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hvordan fikk en katedral rollen som nasjonalt symbol i Europas mest sekulariserte land?

Idébørs og katedral

ENGLER OG DJEVLER: Notre-Dame er et lappeteppe av historiske lag og påfunn. Her Jean Fouquets illustrasjon «Guds høyre hånd beskytter de trofaste mot demonene» fra Étienne Chevaliers tidebok (ca. 1452–1460).FOTO: THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART

De som skal gjenoppbygge et symbol og en «sjel», har en vanskelig oppgave foran seg.

«Vårt hjerte er ødelagt», «en bit av Frankrikes sjel er død», «nasjonens episenter er rammet»: Franske politikere og kommentatorer sparte ikke på ordene da Notre-Dame sto i flammer for snart to måneder siden. Nå sitter de store ordene løsere på fransk enn på norsk, men likevel – hvordan kunne en katedral få denne symbolrollen i et av Europas mest sekulariserte land? Og hvordan gjenoppbygger man en nasjons hjerte, sjel og episenter? Notre-Dame i Paris er en av mange franske katedraler, og andre er viktigere både historisk, kirkelig og arkitektonisk. Katedralen i Chartres kiver med den i Strasbourg om å være den vakreste, katedralen i Amiens er den største, landets konger ble kronet i Reims og begravd i St. Denis, likevel har altså katedralen i Paris blitt stående som et samlende symbol for Frankrike og, skal vi tro Angela Merkel, for hele Europa.